Mult înseamnă adesea puțin. Însă acest enunț nu e valabil dacă vorbim de biletul unic Metrou-RATB, pe care cele două societăți vor să-l relanseze în București. Tichetul care îți permite să călătorești și cu metroul și cu mijloacele de tranaport în comun de suprafață, într-un interval de timp prestabilit, e mai degrabă potrivit pentru călătorii ocazionali, nu pentru cei care fac zilnic două drumuri prin oraș. Iată de ce!

În orice magazin, când cumperi mai mult plătești, cel mai adesea, mai puțin pentru produsul la bucată. Pentru a stimula consumul, magazinele apelează frecvent la oferta 2+1, pentru a crea impresia că ieși mai ieftin decât dacă ai cumpăra trei produse în afara ofertei. Ceea ce este cât se poate de adevărat. La ghișeele de bilete și carduri de călătorie ale Metrorex și RATB, lucrurile stau la fel. Când cumperi un abonament de transport, lunar sau săptămânal, plătești o sumă mai mare, dar costul unei călătorii se reduce semnificativ. Aceste titluri de călătorie sunt preferate de cei care folosesc zilnic mijloacele de transport în comun, iar dacă te numeri printre ei, știi despre ce vorbesc. Iată de ce, noul tichet unic Metrou-RATB, a cărui utilitate e dezbătută joi, 7 decembrie 2017, la Ministerul Transporturilor nu ți se adresează.

Oficialii Primăriei Capitalei pregătesc de mai bine de un an relansarea tichetului unic, care permite utilizatiorilor de transport în comun să călătorească și cu metroul și cu RATB folosind același titlu de călătorie. În acest sens, va fi emis tichetul unic valabil 60 de minute, pentru călătorii nelimitate în subteran și pe mijloacele de suprafață. Tichetul va costa 5 lei și, cu ajutorul lui, ai libertatea să mergi cu ce vehicule vrei în cele 60 de minute.

Dezavantaj

În contextul în care autoritățile Capitalei nu au reușit să facă mai nimic pentru rezolvarea problemei traficului aglomerat, tichetul unic valabil 60 de minute nu te ajută aproape deloc. În acest timp, la orele de vârf, abia dacă poți să folosești două vehicule de transport în comun (metrou-RATB). Riscul e ca tichetul să-și piardă valabilitatea, motiv pentru care nu-l vei putea folosi la urcarea în vehiculul de transport. Dacă, totuși, reușești să legi două mijloace de transport trebuie să alergi după ele. Astfel, tichetul unic se dovedește mult prea costisitor (5 lei), de vreme ce o călătorie cu RATB costă 1,3 lei, iar una cu metroul 2,5 lei (3,8 lei în total).

Avantaj

Tichetul unic pentru călătorii „nelimitate” în intervalul de 60 de minute e potrivit pentru călătorii ocazionali, cum sunt turiștii. Ei nu au nevoie de abonamente (60 lei la RATB/70 de lei la metrou) pentru puținul timp pe care îl petrec în Capitală.

În proiectul de ordin lansat de Ministerul Transporturilor figurează și biletul cu zece călătorii, cu o valabilitate de 60 de minute fiecare, care e valabil pe toate liniile urbane ale RATB și la metrou. Prețul la care va fi lansat este 34 de lei.

Dezavantaj

Nici dacă ai reuși să efectuezi două călătorii (metrou-RATB) în intervalul celor 60 de minute, cu un bilet unic, tot nu e avantajos pentru tine ca bucureștean care folosești zilnic transportul în comun. Chiar și un turist poate ieși mai ieftin dacă achiziționează o cartelă cu zece călătorii de la metrou (20 de lei) și zece călătorii cu RATB (13 lei). Cost total: 33 de lei.

Pentru diversificarea titlurilor de transport, cele două companii s-au gândit să lanseze și abonamentul de o zi, valabil pe toate liniile urbane ale RATB și pe metrou. Acest tichet costă 17 lei și poate fi folosit timp de 24 de ore de la prima validare. Practic, dacă plănuiești să te plimbi toată ziua prin oraș, poți folosi acest tichet unic.

Dezavantaj

De obicei, utilizatorul serviciilor de transport în comun din Capitală nu face mai mult de patru călătorii pe zi cu RATB și metroul. Asta ar însemna o cheltuială de cel mult 7,6 lei. Ați da 17 lei ca să faceți patru drumuri cu transportul în comun?

Avantaj

Revin la turiști, căci și acest titlu de călătorie pare a se adresa lor. Un străin care vrea să descopere Bucureștiul, poate pendula între RATB și metrou de câte ori vrea în cele 24 de ore. Pentru el, acest tichet e perfect. Însă, tichetul unic de o zi face concurență biletului pe care îl plătesc acum turiștii care vizitează Bucureștiul cu autobuzul turistic. Acolo, pentru călătorii nelimitate efectuate în interval de 24 de ore, pe traseul care atinge principalele obiective turistice, vizitatorii plătesc 25 de lei. Nu știu cât de fericită e Primăria Capitalei de treaba asta.