Scandalul „Oaia ca brand de țară pentru România” ia amploare și stârnește de la glume savuroase și bancuri, la discuții aprinse și declarații la nivel înalt. Astfel, în timp ce ministrul turismului, Mircea Dobre, spune că nu a cerut niciodată înlocuirea frunzei cu o oaie, ministrul agriculturii, Petre Daea, oferă o replică halucinantă. El consideră oaia ca fiind o „statuie vie” ce ne poate reprezenta cu succes în lume.

Discuția a pornit după ce mai mulți operatori din turism au declarat că ministrul vrea să schimbe frunza din brandul de țară cu o oaie. Din păcate, asocierea poporului roman cu un astfel de animal nu ne avantajează, deoarece se știe că oaia nu este deloc inteligentă. Și iată cum poporul roman este asociat cu prostia întruchipată, mai ales dacă ne gândim la cum votează de obicei: ca oile. Scandalul a pornit de la ideea ministrului turismului de a integra în promovarae turistică a țării un simbol național, precum Miorița. Iar de aici au început exagerările, glumele, bancurile și, evident, controversele.

Ca o coincidență ce alimentează glumele de pe rețelele de socializare, oaia a mai fost în centrul atenției și acum trei săptămâni, când o navă ce transporta ovine a scufundat o altă navă, rusească, de spionaj. Nici nu am uitat bine acel moment că oaia mioritică apare din nou, de data acesta în promovarea turistică a țării.  

Nici Miorița nu ne face cinste

Ca reacție la declarațiile mai multor operatori de turism, ministrul Dobre spune că nu înțelege de ce este luată în derâdere propunerea sa, deoarece și alte țări folosesc astfel de simboluri. „Franța are cocoșul galic, avem Olanda cu vaca și Spania care are taurul. Eu nu pot să vorbesc despre un simbol cum este Miorița?” se întreabă ministrul. Răspunsul este cât se poate de simplu: Nu, nu este voie, pentru că nici balada Miorița nu ne-ar ajuta prea mult, având în vedere că vorbește despre doi români care îl omoară pe al treilea. Și, culmea, acesta din urmă, deși știe ce i se pregătește, stă senin și așteaptă să i se ia gâtul. Tipic românesc!

Ministrul Agriculturii ne face să râdem cu lacrimi: „Oaia e o statuie vie”

În acest context, al unei neînțelegeri, Ministrul Agriculturii a afirmat, iniţial, că oaia este „o statuie vie“. „Uitaţi-vă dumneavoastră în orice parte a ţării cât de frumos este acest animal pe păşunile verzi ale ţarii româneşti“, a completat Daea , pentru Antena 3. Întrebat dacă frunza trebuie înlocuită cu oaia ca brand naţional, Petre Daea a raspuns: frunza „o are toată lumea dar oi ca în Romania nu“. Dupa care a incheiat: „Lânga oaie, găseşti o frunză, lânga frunză, nu poţi să găseşti o oaie“.

Profit.ro a scris că Ministrul Turismului, Mircea Dobre, i-a anunţat săptămâna trecută pe oamenii de afaceri din domeniu că şi-a propus să schimbe brandul turistic al României, urmând să înlocuiască celebra frunză a Elenei Udrea cu o oaie, pentru a construi imaginea turistică a ţării în jurul legendei Mioriţa.

Turoperatorii dezaprobă schimbarea brandului, spunând că în turism sunt probleme mult mai importante de rezolvat, şi ironizează ideea de a înlocui frunza cu o oaie. Mioriţa, cred ei, este o legendă tristă, pesimistă, cu trei români care se omoară între ei, iar oaia în sine e percepută ca un animal stupid şi supus. Aceste lucruri îi fac pe turoperatori să considere neinspirată asocierea dintre Mioriţa şi turismul românesc.

Ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, a declarat marţi, la Parlament, că ministerul nu intenţionează să schimbe brandul de ţară, deoarece România ar trebui să plătească 850.000 euro Comisiei Europene, fiind doar o discuţie „principială”, în condiţiile în care Ministerul Turismului trebuie să realizeze şase broşuri de promovare a ţării, ce vor fi prezentate la târgurile interne şi internaţionale.