Piaţa asigurărilor RCA s-ar putea stabiliza. Începând de vineri, 19 mai, intră în vigoare noile tarife ale poliţelor. Vorbim despre un preţ de referinţă, dar şi de unul maximal peste care asiguratorii nu ar trebui să treacă. Iată cât vei plăti în funcţie de motorul maşinii, dar şi de vârsta pe care o ai!

Asiguratorii, ameninţaţi

Fiecare companie de asigurări şi-a gândit până acum propriile tarife. Nu a existat un preţ orientativ, astfel că acelaşi şofer putea plăti mai mult sau mai puţin, în funcţie de corectitudinea asiguratorilor. De mâine, însă, lucrurile se schimbă. „Avem noi reguli, pornim pe un nou drum în ceea ce priveşte piaţa RCA. Implementarea măsurilor prevăzute în legea adoptată de Parlament va elimina dezechilibrele din trecut. Vom urmări cu stricteţe evoluţia tarifelor, iar nivelul de toleranţă pentru dezechilibre este zero. Cui nu-i convine să părăsească piaţa”, a declarat Cornel Coca Constantinescu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). 

Tinerii plătesc cel mai mult 

Categoria vulnerabilă pentru persoane fizice este grupa de vârstă 18-30 de ani. Preţurile pe un an sunt aici între 838 de lei şi 2.718 lei, în funcţie de motorizare. Dar acesta este tariful de referinţă. Dacă vorbim despre cel maximal, porneşte de la 997 lei şi se opreşte la 3.087 lei. Avantajaţii sunt seniorii. Preţurile de referinţă pentru ei sunt între 472 de lei şi 1.072 lei, iar cele maxime între 547 de lei şi 1.559 de lei. Cei de la ASF spun că tarifele prezentate sunt mai mici, între 3 şi 17%, faţă de ceea ce se găseşte acum în piaţă, iar profitul pentru asiguratori de 3%.

Preţurile sunt orientative 

Tarifele de referinţă nu sunt obligatorii, ci au un caracter orientativ. Sunt calculate pe baza datelor cu privire la poliţe (2012-2016) şi la daune (2010-2016), furnizate de asigurătorii autorizaţi. Dar, chiar şi aşa, există pârghii pentru ca şoferii să fie apăraţi. ”Tarifele reprezintă doar repere, însă asiguratorul trebuie să vină cu argumente pentru a creşte preţul. Dacă vor face acest lucru, îi aştept să explice cum au calculat. Cine va primi trei oferte peste preţul maxim se va putea adresa Biroului Auto Român (BAR)”, a mai precizat Constantinescu. 

Capital mare, mulţi şoferi cu risc 

Tot aici vor ajunge şi şoferii cu risc ridicat, dacă vor avea parte de oferte cu mult peste tariful de referinţă (la care se va adăuga factorul ”n”, un procent care va fi stabilit ulterior de către ASF). ”Şi ei au dreptul să fie respectaţi ca să poată ajunge într-o clasă de risc mediu s-au scăzut. Vor fi repartizaţi la un tarif de referinţă la companii, în funcţie de cota de piaţă ca să nu le preseze prea tare bugetul. În prezent, City Insurance şi Euroins împart 60% din piaţă”, a explicat vicepreşedintele ASF.  

Se vor stabili noi clase de bonus malus

Legislaţia prevede stabilirea a 14 clase de Bonus şi a 8 de Malus. Clasa B0 e atribuită noilor asiguraţi, fără istoric, iar tarifele prezentate, ieri, de ASF sunt valabile pentru ei. În cazul şoferilor cu ştate vechi, prima ar putea scădea, în funcţie de ofertele individuale, sau pot creşte dacă au avut parte de multe accidente. Reprezentanţii ASF au de gând să schimbe clasele şi să introducă malusul diferenţiat, calculat la valoarea daunei provocate. În acest moment, atât şoferul care produce o zgârietură, cât şi cel care provoacă  daună totală este retrogradat la fel. ”Baza de date trebuie recalibrată, pentru că nu contează numărul de accidente, ci valoarea daunei”, a conchis vicepreşedintele ASF. Acesta doreşte ca valoarea bonusurilor şi malusurilor să crească. Ceea ce înseamnă că şoferii disciplinaţi vor plăti mai puţin, iar cei cu probleme în trafic vor scoate din buzunar mai mult. 

Citeste tot despre: