Probabil că cei care iubesc cafeau nu concep ca dimineața, când se trezesc, să soarbă din licoarea aromată ce oferă instant energie și stare de bine. Sunt specialiști care spun că aceasta ar trebui consumată, de fapt, mai târziu.


Dr. Karan Raj, cunoscut pentru sfaturile de sănătate pe care le oferă pe TikTok, atrage atenţia asupra consumului de cafea dimineaţa. Potrivit lui, cei care consumă cafea ar trebui să aştepte până când nivelurile naturale de cortizol s-au redus, potrivit The Mirror, citat de Adevărul.ro.

Cafeaua nu se bea când ne trezim?

Specialiştii spun că este total greşit şi ar trebui să lăsăm corpul să îşi revină natural după pauza de odihnă. Vorbind la BBC Morning Live, dr. Karan Raj, renumit pentru sfaturile de sănătate oferite pe TikTok, a avertizat că nu ar trebui consumată cafea mai ales dimineaţa. „Nu beţi cafea dimineaţa pentru a vă trezi. Corpul se trezeşte în mod natural cu cortizol, iar dimineaţa este nivelul cel mai mare de cortizol produs”, a spus el.

Specialistul a sugerat să se consume cofeina mai târziu, în timpul zilei, odată ce aceste niveluri naturale de cortizol se reduc şi energia scade. „Păstraţi-vă cafeaua până în a doua parte a dimineţii, când nivelul de cortizol şi nivelul de energie scad", a spus el. 

Știați că există o zi internațională a cafelei?

Ziua Internațională a Cafelei este sărbătorită, în fiecare an, la 1 octombrie și marchează, la nivel global, atât drumul boabelor de cafea de la plantaţie până la magazinul local, dar şi activitatea oamenilor care sunt implicaţi în acest proces. Totodată, este promovată industria cafelei, într-un context de colaborare constantă între ţările producătoare şi ţările consumatoare.

De unde vine cafeaua

Etiopia este considerată a fi locul de naştere al arborelui de cafea şi al culturii de cafea. Se pare că arborele de cafea a fost descoperit în jurul anului 850 d.Hr., de către un păstor de capre, Khalid, care a remarcat faptul că oile sale erau foarte active după ce mâncau boabele roşii ale unei anumite plante. Le-a încercat şi el, remarcând un efect asemănător. Khalid le-a povestit despre descoperirea sa unor călugări, care, reticenţi iniţial, au descoperit destul de repede efectele cafelei şi au folosit-o pentru a rămâne treji în timpul slujbelor. Băutura a fost numită „qahwa”, cuvânt care în arabă înseamnă revigorant. Din lumea musulmană, cultivarea şi, mai ales, consumul s-au răspândit în India, Italia şi restul Europei, Indonezia şi Americi.

Iată care sunt beneficiile cafelei pentru sănătate!

O ceașcă de cafea fierbinte este binevenită în fiecare dimineață, mai ales când ai nevoie de un plus de energie pentru a-ți începe ziua. Iată ce alte efecte mai are aceasta asupra organismului tău.

1. Te ajută să arzi mai multe calorii

Un studiu spaniol citat de lifehack.org arată că atleții care beau aproximativ 350 de mililitri de cafea înainte de a-și începe antrenamentele ard cu 15% mai multe calorii decât cei care nu consumă această băutură. Chiar dacă nu faci exerciții fizice, s-a dovedit că aceasta stimulează metabolismul cu până la 20%.

2. Îmbunătățește circulația sângelui

O ceașcă de 150 de mililitri de cafea pe zi poate stimula cu 30% fluxul de sânge în organism, lucru care poate duce la o mai bună oxigenare a țesuturilor și îmbunătățirea activității fizice.

3. Poate avea efect analgezic

Un studiu efectuat de Universitatea din Illinois a dovedit că două sau trei cești de cafea pot scădea nivelul de durere perceput cu până la 48%, în cazul exercițiilor fizice, cu 18% mai puțin decât aspirina.

4. Îmbunătățește memoria

Două cești de 150 de mililitri de cafea pe zi ajută la îmbunătățirea memoriei pe termen lung. De asemenea, cafeaua determină creierul să secrete anumite chimicale, care ajută la îmbunătățirea anumitor funcții precum timpul de reacție, vigilența și funcția cognitivă (de învățare, n.r.).

5. Reduce riscul de depresie

O cantitate considerabilă de cafea consumată pe zi poate reduce riscul de depresie cu până la 20%, datorită faptului că stimulează secreția anumitor chimicale în creier, precum dopamina și serotonina, cunoscute pentru efectul lor antidepresiv.

6. Mirosul cafelei poate reduce stresul

Chiar dacă nu îți place gustul cafelei, câțiva cercetători de la Universitatea Națională din Seoul  au descoperit că mirosul cafelei poate reduce proteinele din creier care cauzează stresul. Totuși, studiul a fost realizat mai ales pe baza stresului generat de un program de somn necorespunzător.

7. Un consum moderat de cafea, de până la 3-4 ceşti de cafea pe zi, ne poate ajuta să influenţăm în mod pozitiv  starea de bine fizică, mentală şi socială, se arată într-un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

8. Există o legătură clară între consumul de cafea şi capacitatea de a face efort fizic. O cafea băută cu 30 de minute înainte de a începe antrenamentul fizic are efect revigorant, energizant şi ajută la prevenirea oboselii musculare.

9. Conform Institutului pentru studiul ştiinţific al cafelei, alţi compuşi bioactivi din cafea sunt polifenolii, care prezintă proprietăţi antioxidante şi au un aport important în lupta împotriva radicalilor liberi, protejând astfel ţesuturile de atacul agresiv al acestora.

În prezent, arborele de cafea este cultivat în peste 70 de ţări, în principal, în America Latină, Asia de Sud şi Sud-Est, precum şi în Africa. 

 

Citește și:
4 beneficii ale cafelei solubile

De ce ne place? 10 beneficii ale cafelei

 
 
Loading...