Luni, 14 martie, intrăm în Postul Paştelui, iar timp de 7 săptămâni, până pe 1 mai, când vom sărbători Învierea, creştinii ortodocşi vor trebui să renunţe la carne, ouă şi lactate. Asta, dacă vor dori să respecte obiceiurile şi tradiţiile. Click! îţi spune când sunt dezlegările la vin, untdelemn şi peşte, cu ce alimente să înlocuieşti carnea şi cine nu ar trebui să se abţină de la mâncare.


Dezlegări la vin, ulei şi peşte

În 19 şi 20 martie, adică în prima sâmbătă şi în ­prima duminică din Post, este dezlegare la ulei şi vin. ­Prima dezlegare la peşte are loc pe 25 martie, de Buna ­Vestire, iar următoarea – abia pe 24 aprilie, de Florii. A doua dezlegare la ulei şi vin are loc în zilele 2 şi 3 aprilie, însă putem consuma aceste două alimente în fiecare wee­kend, precum şi în zilele în care sunt sărbători însoţi­te de „cruce roşie” şi „cruce neagră”. Asta, doar dacă aceste zile nu cad în prima sau în ultima săptămână a postului, care sunt săptămâni de ajunare, respectiv de post negru. Dezlegare la vin se face în ziua de joi, în săptămâna a cincea a postului, dar şi în Joia Mare, când a avut loc Cina cea de Taină.

Cu ce înlocuieşti carnea

Ciuperci. Ciupercile înlocuiesc cu succes carnea şi ar trebui consumate nu numai în această perioadă a postului, ci şi în tot cursul anului. Ciupercile conţin o cantitate foarte mare de proteine vegetale, vitamine, minerale şi nutrienţi şi mai sunt cunoscute sub denumirea de „carne vegetală”. Ciupercile întăresc sistemul imunitar, întreţin elasticitatea vaselor de sânge, reduc nivelul de colesterol „rău” prevenind infarctul cardiac şi cerebral.  
Fasole, mazăre, linte. Sunt leguminoase recomandate a fi consumate în locul cărnurilor şi al produselor din carne. În primul rând, pentru că mazărea, fasolea şi lintea conţin o cantitate foarte mare de proteine vegetale. În al doilea rând, sunt extrem de sănătoase. Fasolea poate fi utilizată ca ingredient în supe, ciorbe, mâncăruri gătite, dar şi salate de legume.
Fructe şi legume. Ne aflăm în plin sezon al fructelor şi legumelor, iar în perioada în care ţii post trebuie să asiguri organismului toate vitaminele, mineralele şi nutrienţii de care are nevoie pentru a funcţiona la capacitate maximă. Este recomandat ca citricele pe care le cumperi să fie comercializate de ţări membre ale Uniunii Europene. Dacă nu, aceste fructe ar putea fi tratate cu substanţe chimice (bifenil) care le ajută să reziste pe raft şi luni ­întregi fără să mucegăiască. În Uniunea Europeană bifenilul sau E 230 a fost interzis din 2004.
Soia. Soia reprezintă o sursă importantă de proteine care le înlocuiesc pe cele din carne, ouă şi produse lactate. Soia este bogată şi în uleiuri vegetale şi subtanţe cu valoare nutriţională înaltă precum lecitina.
Nuci. Nucile conţin minerale precum fier, fosfor, potasiu, magneziu, vitaminele A, B, C, E şi P, peste 20 de aminoacizi, grăsimi nesaturate şi proteine. Un consum regulat de nuci previne diabetul, anumite tipuri de cancer şi anumite afecţiuni dermatologice. Nucile îmbunătăţesc memoria, luptă împotriva afecţiunilor tiroidiene, împotriva stresului şi a afecţiunilor stomacului. Le poţi consuma între mese sau le poţi folosi ca ingrediente în diferite salate de crudităţi.

Cine nu ar trebui să ţină post

Nutriţioniştii şi medicii nu recoamndă postul, mai ales postul negru, femeilor însărcinate, copiilor şi bătrânilor, mai ales dacă aceştia din urmă suferă de anumite afecţiuni cronice. Aceste categorii de persoane sunt vulnerabile în faţa bolilor şi au nevoie zilnic de vitamine, minerale şi nutrienţi. Femeile gravide trebuie să consume hrană consistentă pentru a furniza nutrienţi bebeluşului. Copiii, de asemenea, se află în procesul de creştere, când organismul trebuie hrănit corespunzător. Medicii recomandă ca aceste categorii de persoane să nu ţină post, mai ales post negru. Postul negru este interzis persoanelor cu diabet, afecţiuni hepatice sau renale, care au suferit accident vascular cerebral sau au tulburări ale circulaţiei cerebrale.

Loading...