Eşti certat cu banca? Mediatorii vin să vă împace

Ultima actualizare:
simeon stalpnicul png

Ai rămas fără bani şi nu te înţelegi cu banca pentru o refinanţare? Te-au supărat dobânzile şi vrei să „umbli" la contract, dar bancherii îţi spun că nu se poate? Există o cale de „împăcare". Specialistul Click!, Alexandra Popa, ne spune azi totul despre mediere.

Medierea e o procedură care permite prevenirea şi rezolvarea litigiilor cu rapiditate. Cei care vă vin în ajutor sunt profesionişti, care vă pot îndruma spre un acord avantajos.

Aşa îşi descrie activitatea Uniunea Mediatorilor Bancari din România, instituţie care îşi propune să înlocuiască utilizarea procedurilor de litigiu cu medierea, o metodă alternativă considerată mai eficientă.

Cum funcţionează

Medierea presupune găsirea unei soluţii care să mulţumească ambele părţi. Procesul de mediere porneşte în urma unei solicitări. La început, se organizează întâlniri separate cu părţile implicate, iar mai apoi o întâlnire sau mai multe împreună. Mediatorul încearcă să convingă părţile să cedeze câte puţin din pretenţii.

Spre exemplu, e în interesul băncii să reeşaloneze un credit restant, şi în interesul clientului să îşi păstreze casa sau maşina şi să nu ajungă în executare silită.

După ce se stabileşte o soluţie preliminară, clientul se consultă cu familia, prietenii sau avocatul, iar reprezentantul băncii cu superiorul. Dacă ambele părţi cad de acord, se redactează un act adţional (numit contract de mediere) la contractul de credit/leasing fără a mai fi nevoie de intervenţia unui notar.

Atât clienţii persoane fizice, cât şi juridice pot beneficia de medierea conflictelor, deşi clienţii juridici depun doar până la 20% din cererile de mediere.

În general, taxele percepute de mediatorul bancar se cifrează între 200 şi 500 de lei, în funcţie de complexitatea cazului.

Sunt 1.200 de mediatori autorizaţi la nivelul ţării, din care 800 lucrează efectiv, iar peste 20 dintre aceştia lucrează la Uniunea Mediatorilor Bancari.

Medierea este benefică pentru toţi cei implicaţi într-un conflict întrucât părţile pot ajunge la o înţelegere/soluţie pe care şi-o pot negocia singure, mediatorul neavând dreptul să indice sau să propună o soluţie.

Medierea, fiind mai puţin formală decât procedurile litigioase oferă posibilitatea părţilor aflate în conflict să îşi reanalizeze interesele, soluţiile fiind durabile, costurile semnificativ mai reduse, iar procedura confidenţială.

Beneficiile «împăcării legale»

Medierea poate fi utilizată în fiecare moment al evoluţiei unei dispute şi permite totodată relansarea negocierilor directe între părţi;

Medierea este voluntară, astfel că părţile vin la mediere doar dacă doresc, putând renunţa în orice moment la mediere;

Şedinţele de mediere nu sunt publice întrucât medierea este confidenţială;

Cheltuielile ocazionate de mediere, care se suportă, de regulă, în mod egal de către părţi, sunt mai mici decât cele ocazionate de soluţionarea conflictului în instanţă (nu se plătesc taxe de timbru etc);

simeon stalpnicul png

Legea medierii prevede faptul că dacă conflictul se soluţionează prin mediere în timpul unui proces (judecarea cauzelor civile de către instanţele judecătoreşti sau arbitrale va fi suspendată la cererea părţilor) taxele de timbru deja plătite, se restituie, ceea ce reprezintă un argument în plus pentru client de a încerca medierea

Medierea are loc, de regulă, la sediul mediatorului. Dacă este cazul, medierea se poate desfăşura şi în alte locuri convenite de mediator şi de părţile aflate în conflict.

Uite ce conflicte pot fi rezolvate

Reclamate de către clienţi

* Dobânzi calculate greşit;* Mărirea nejustificată a dobânzilor "fixe" pe perioada derulării întregului contract;* Comisioane nejustificate;* Erori în procesarea tranzacţiilor cu carduri; * Erori în procesarea tranzacţiilor prin online banking; * Informaţii incomplete sau neclare; * Operaţiuni neautorizate în conturi; * Fraude bancare; * Înregistrări nejustificate ca rău platnic în cadrul Centralei Riscurilor Bancare (CRB) şi Biroul de Credit * Introducerea în contracte a unor clauze abuzive; * Necomunicarea majorării ratei dobânzii;* Modificarea clauzelor convenţiei fără consultarea şi acordul părţilor contractante şi neconsemnarea prin act adiţional semnat de ambele părţi;* Prelucrarea cu întârziere a ordinelor de plată care aduc prejudicii clienţilor;

Reclamate de către bancă

* Neplata cu rea credinţă de către clienţii debitori a datoriilor băneşti ori de altă natură, către banca creditoare;* Plata repetată cu întârziere de către clienţii debitori peste data scadentă a datoriei; * Restabilirea situaţiei anterioare declanşării procedurii insolvenţei de către clienţii debitori;* Refuzul plăţii nejustificate din partea clienţilor debitori băncii creditoare a dobânzilor şi penalităţilor calculate legal;* Ameninţarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de către clienţii debitori a angajaţilor băncilor creditoare;* Denigrarea băncilor în mass media de către clienţi; * Depunerea de reclamaţii nejustificate la ANPC şi BNR în detrimentul băncilor.

image
image
image
image
image
image
criminalisti politia nu treceti jpg
buget facturi energie jpg
Baie sare wuhaus com jpg
Eliminarea palmierilor plantați de Primăria Sectorului 3 în Piața Unirii din București. FOTO Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu
Captură de ecran din 2024 03 28 la 19 59 14 png
Gorj 1 jpg
sofer jpg
regele carol i wiki Descopera jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net