«Încă nu-mi vine să cred că am scăpat din infern»

Măcel pe cel mai mare aeroport din Turcia: 45 de morţi, peste 240 de răniţi. Românii care au rămas blocaţi după atentatul sângeros din Istanbul au ajuns ieri acasăFoto: AP, Hepta, Guliver, Getty Imges

Noapte sângeroasă la Istanbul. 41 de morţi şi peste 239 de oameni au fost răniţi după ce trei atentatori sinucigaşi s-au aruncat în aer pe Aeroportul Internaţional Ataturk din metropola turcă. Traficul pe unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa a fost complet paralizat, iar mii de oameni au rămas blocaţi în zonă. Printre ei şi câteva zeci de români care au reuşit miercuri să revină cu bine acasă.

Mame frecându-şi mâinile de nerăbdare, tineri care nu-şi dezlipeau ochii de la telefoane sau bătrâni care priveau în van spre tabela electronică. Era agitaţie mare miercuri la Terminalul Sosiri Internaţionale de pe Aeroportul Henri Coandă. Zeci de români aşteptau cu sufletul la gură să-şi strângă în braţe rudele care se întorceau de la muncă sau din vacanţe şi care avuseseră ghinionul ca marţi seară să se afle pe Aeroportul Ataturk, unde a avut loc cel mai sângeros atac din ultimii ani.

Dezastrul a început marţi seara, la 21:50! Îngerii morţii, trei bărbaţi în negru, fără măşti pe faţă, înarmaţi cu AK-47, au pătruns pe aeroportul Ataturk, din Istanbul. Primul se detonează în zona „Sosiri”, cel de-al doilea deschide focul în apropierea sălii de şteptare şi cel de-al treilea pe culoarul de acces. În urma lor rămân trupuri spulberate, mâini şi picioare rupte brutal de corp şi bălţi de sânge cald.

Momentul unei explozii, surprins de camerele de supraveghere

Martorii oculari, printre care şi români, spun că nu vor uita niciodată acele clipe care au durat o veşnicie. Au privit moartea în ochi şi au scăpat de sub ploaia de gloanţe. Suflul exploziei i-a izbit de pământ, dar au supravieţuit.

Mitraliera unuia dintre atentatori

Victor (22 de ani) se afla în apropierea zonei de zboruri interne când a auzit prima explozie. “Mă întorceam acasă după un voiaj pe mare de opt luni. Am debarcat la Iskenderun şi apoi am zburat la Istanbul. Aveam avion spre Bucureşti la miezul nopţii. Am ieşit afară să fumez o ţigară şi am auzit o bubuitură puternică şi multe ţipete. Am aruncat repede ţigara şi am intrat înapoi. Oamenii alergau nedumeriţi şi ţipau. Se călcau în picioare, era haos total. Apoi s-a mai auzit o explozie. Am început să alerg şi eu şi să caut un loc sigur. A fost cumplit, o experienţă prin care sper să nu mai trec niciodată. Slavă Domnului că am ajuns teferi acasă ”, ne-a spus tânărul care lucrează ca personal navigator.

După explozii, toate zborurile au fost anulate, iar oamenii au fost urcaţi în autocare şi duşi la hoteluri. Părinţii lui Victor au venit marţi de la Constanţa ca să-şi ia băiatul acasă. “Ei mă aşteptau în aeroport, noroc că i-am sunat eu înainte să vadă pe vreun ecran sau pe telefon ce s-a întâmplat acolo. Erau panicaţi, dar i-am liniştit şi le-am spus că azi (n.r miercuri) ajung acasă. Am plecat dimineaţa cu primul avion care a decolat de pe Ataturk spre Bucureşti. Acum mă duc la Constanţa şi abia aştept să-mi strâng părinţii în braţe”, ne-a declarat băiatul, la sosirea pe Otopeni.

Aproximativ 40 de români au solicitat sprijin din partea Consulatului General al României la Istanbul, fiindu-le facilitată cazarea la hotelurile din apropierea aeroportului. Din fericire, aceştia nu au fost răniţi, cu excepţia unei singure persoane, care a suferit leziuni uşoare la picioare din cauza busculadei.

«Mă simt eliberat acum»

Călin şi soţia sa Sanda au petrecut o vacanţă de vis în Cipru. Marţi seară aveau escală la Istanbul şi urmau să zboare spre Bucureşti. “Noi am ajuns după miezul nopţii şi ne-au spus că zborul e anulat şi vom pleca a doua zi spre case. Am dormit amândoi în aeroport, pe scaune, pentru că nu aveam paşapoarte. Mă simt eliberat acum că am ajuns în ţară. Nu cred că vom mai zbura prea curând cu avionul”.

«Cineva sus acolo ne-a apărat»

Foto: Sever Gheorghe

Nicoleta a răsuflat uşurată după ce a pus piciorul pe pământ românesc. Femeia munceşte de mai mult timp în Turcia, iar marţi seară se pregătea să vină acasă cu băieţelul ei, pentru o scurtă vacanţă. “Cineva acolo sus ne-a apărat. Îi mulţumim Domnului că am scăpat teferi. O să-mi fie teamă la următorul zbor, dar asta e, nu avem ce face”.

«Am dormit în aeroport»

După 12 ore de zbor, Cătălina a ajuns pe aeroportul Ataturk şi se pregătea să meargă acasă. A fost două săptămâni în vacanţă în Indonezia. “Aveam escală în Istanbul. Am ajuns după explozii şi nu am văzut mare lucru. Ne-au anulat zborul şi am dormit în aeroport până dimineaţă, când au fost reluate cursele”.

Atentate care au şocat Europa în ultimul an

7 ianuarie 2015, Paris, Franţa. Dimineaţa, în jurul orei locale 11:30, doi terorişti din cadrul Al-Qaeda, aripa din Yemen, pătrund în redacţia revistei Charlie Hebdo. Sunt ucişi 11 ziarişti, 11 sunt răniţi. La scurt timp, un al treilea terorist ucide un poliţist şi atacă un supermarket evreiesc. Bilanţul final: 20 de morţi, 22 de răniţi.

simeon stalpnicul png

13 noiembrie 2015, Paris, Franţa. Şase atacuri sincronizate se declanşează în puncte diferite din capitala franceză. Mor în atentate 130 de oameni, printre care 89 doar la clubul Bataclan şi 368 sunt grav răniţi. Şapte terorişti sunt ucişi în timpul atacurilor şi poliţia începe urmărirea şi vânătoarea complicilor.

22 martie 2016, Bruxelles, Belgia. Atacul de pe aeroportul Zaventem, din Bruxelles, Belgia, are loc dimineaţa, la puţin timp după ora 8:00. Explozia de pe aeroport ucide 13 persoane şi răneşte 81. La aproximativ o oră distanţă, un alt terorist se aruncă în aer la staţia de metroul Maelbeek. 20 de oameni mor şi 190 sunt răniţi.

ambulanta jpg
pod baltimore teorii jpg
Alimente de bază. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
africa in2 jpg
cutremur noua papua guinee jpg