Zilele senine și călduroase ne duc cu gândul la ore nesfârșite de plajă, pe malul mării sau la piscină. Azi, 19 mai, este marcată Ziua expunerii la soare. Pare o denumire ciudată, însă este un prilej de a ne aduce aminte beneficiile soarelui. Pentru că nu doar plantele absorb și metabolizează lumina soarelui. Ființele umane o fac și ele. Și chiar dacă nu suntem conștienți faptul că stăm la soare, ne ajută nu numai să avem o piele bronzată ci și să fim mai sănătoși.


 Medicii recomandă expunerea la razele soarelui deoarece aduce multe beneficii. Însă trebuie să fim foarte precauți pentru că excesele ne pot face mult rău.

19 mai - Ziua expunerii la soare. Uite 10 beneficii uimitoare ale razelor ultraviolete

Cercetătorii de la Universitatea din Edinburgh din Marea Britanie subliniază în mod special că beneficiile expunerii la soare pentru sănătatea inimii, de exemplu, depășesc cu mult riscul de a dezvolta cancer de piele, conform lifehack.org. Primăvara și vara sunt suficiente doar 10-20 de minute la soare pentru a obține doza optimă de vitamina D, atât de necesară pentru menținerea mai multor funcții vitale.

Iată 10 avantaje uriașe pentru sănătate ale expunerii moderate la soare:

1. Scade tensiunea arterială

Într-un studiu făcut de un grup de cercetători de la Universitatea din Edinburgh s-a descoperit că un compus numit oxid nitric care ajută la scăderea tensiunii arteriale este eliberat în vasele de sânge imediat ce lumina soarelui atinge pielea.

2. Îmbunătățește sănătatea oaselor

Cercetările indică o legătură directă între densitatea osoasă și vitamina D3 care reglează absorbția calciului și care este produsă de organism în urma expunerii la razele soarelui. Atunci când este destulă vitamina D3 în sânge, există un risc mai mic de a suferi fracturi.

3. Îmbunătățește funcția creierului

Există studii care arată că cei care s-au expus mai mult la soare aveau o funcție congitivă mai bună față de cei cu o expunere mai mică. De asemenea, lumina soarelui ajută la stimularea creșterii celulelor nervoase în partea creierului responsabilă de formarea, organizarea și stocarea amintirilor.

4. Ameliorează depresia ușoară

Privarea luminii solare poate provoca o afecțiune numită tulburare afectivă sezonieră (SAD), o formă de depresie frecventă în lunile de iarnă sau la persoanele care lucrează toată ziua în birouri. Cercetătorii au descoperit că în zilele însorite creierul produce mai multă serotonină, o substanță care îmbunătățește starea de spirit.

5. Îmbunătățește calitatea somnului

Expunerea la razele soarelui ajută organismul să producă melatonină (un hormon care ne face somnolenți și ne ajută să dormim). Fără soare, organismul nostru ar avea probleme în menținerea unei calități ridicate a somnului.

6. Diminuează simptomele Alzheimerului

Cercetările clinice au arătat că pacienții cu Alzheimer expuși la lumina soarelui au mai puține simptome de depresie, trezire nocturnă, agitație față de ceilalți.

7. Vindecă unele afecțiuni ale pielii

Lumina soarelui ajută la vindecarea afecțiunilor pielii, cum ar fi acneea, psoriazisul, eczema, icterul și alte infecții fungice ale pielii. Această metodă de tratament alternativă trebuie însă făcută sub supraveghere medicală pentru a preveni efectele secundare negative ale radiațiilor UV.

8. Stimulează creșterea la copii

Acest beneficiu este valabil mai ales pentru sugari. Studiile arată că expunerea regulată la soare în primele luni ale vieții unui bebeluș are un efect asupra înălțimii copilului.

9. Îmbunătățește sistemul imunitar

Expunerea la soare poate ajuta la suprimarea unui sistem imunitar hiperactiv, ceea ce ar putea explica de ce lumina solară este utilizată pentru tratarea bolilor autoimune precum psoriazisul. Iar numărul globulelor albe care au un rol cheie în apărarea organismului împotriva infecțiilor, crește odată cu expunerea la soare.

10. Reduce riscul anumitor tipuri de cancer

Studiile cercetătorilor au arătat că o creștere a vitaminei D în sânge aduce o scădere dramatică a riscului de a dezvolta orice formă de cancer cu 60%. Acest lucru confirmă beneficiile vitaminei D și expunerii la soare în reducerea riscului de cancer.

 

De obicei, Ziua expunerii la soare este sărbătorită, cum altfel, pe plajă. Oamenii își pun șezlonguri sau banalele cearșeafuri pe nisip sau pe iarbă și se lasă mângâiați de razele soarelui. Anul acesta, putem să marcăm această zi tot la plajă, însă respectând distanța socială.

 

Citește și:

Cât să stam la soare pentru ca organismul să producă Vitamina D. Sfaturi de la medic

Ştiaţi că expunerea la lumina soarelui ajută la creşterea dorinţei sexuale

Loading...