Sezonul rece ne împinge să fim apatici, obosiți și fără chef de nimic. Trebuie să fim atenți însă dacă starea trece repede sau persistă pentru un timp îndelungat. E posibil să fie vorba despre depresie, o boală deloc ușoară, care se instalează de regulă în lunile de toamnă-iarnă.


Tulburarea afectivă sezonieră (SAD- Seasonal affective disorder) este un tip de depresie care are legătură cu schimbările din anotimpuri.

Începe și se termină aproximativ în aceeași perioadă a anului. Simptomele încep în toamnă și continuă în lunile de iarnă, scăzându-ți energia și făcându-te să te simți extrem de obosit, somnoros și lipsit de chef.

Care sunt simptomele depresiei

Cum ne dăm seama dacă este vorba despre depresie? În primul rând, simptomele persită mai mult timp.

•senzație de tristețe în cea mai mare parte a zilei, aproape în fiecare zi;

•pierderea interesului pentru activitățile de care te-ai bucurat odată;

•o energie scăzută;

•probleme cu somnul;

•crești în greutate;

•te simți leneș sau agitat;

•ai dificultăți de concentrare;

•ai senzații de lipsă de speranță, de lipsită de valoare sau de vinovăție;

•ai gânduri frecvente legate de moarte sau de sinucidere;

•mănânci în exces, în special alimente bogate în carbohidrați;

•obosești;

•nu mai socializezi.

Ziua scurtă, o cauză a depresiei

”Apariția sezonului rece, dar mai ales scăderea cantității de lumină solară și a duratei luminii pe parcursul zilei duce în general la agravarea tuturor tulburarilor psihice, dar mai ales a tulburărilor depressive, inclusiv din tulburarea bipolară. Acest aspect se datorează importanței pe care expunerea la lumina o are asupra ființelor vii, reglând și influențând cantitatea de neurotrasnmitatori de la nivel cerebral. Puțina expunere la lumină duce la scăderea acestora și instalarea insidioasă a depresiei”, ne-a explicat Gabriella Bondoc, medic primar psihiatru-psihoterapeut.

Pe lângă ceasul biolgic, sunt și alți factori care pot intra în joc:

•nivelurile serotoninei. O scădere a serotoninei, o substanță chimică creier (neurotransmițător) care afectează starea de spirit, ar putea juca un rol în SAD.

Lumina soarelui redusă poate provoca o scădere a serotoninei care ar putea declanșa depresia.

•nivelurile melatoninei. Schimbarea sezonului poate întrerupe echilibrul nivelului de melatonină al organismului, care joacă un rol în modelarea somnului și starea de spirit.

medic-psihiatru-gabriella-bondoc.jpg

Gabriella Bondoc, medic psihiatru
Gabriella Bondoc, medic psihiatru
”Depresia sezonieră este o afecțiune serioasă, care se poate agrava fără intervenție de specialitate, de aceea este bine să mergem la medicul specialist psihiatru dacă aceste simptome durează de mai mult de zece zile. Luați în serios semnele și simptomele tulburărilor afective sezoniere. Ca și în cazul altor tipuri de depresie, SAD se poate înrăutăți și poate duce la probleme dacă nu este tratată”, a completat Gabriella Bondoc.

Ce tratament se impune în cazul depresiei

Tratamentul tulburării afective sezoniere poate include terapia cu lumină, medicamentele și psihoterapia.

Terapia cu lumină

În terapia cu lumină, denumită și fototerapie, stați la câțiva metri de o cutie de lumină specială, astfel încât să fii expus la lumină puternică în prima oră de trezire în fiecare zi.

Această terapie imită lumina naturală în aer liber și pare să provoace o schimbare în substanțele chimice din creier legate de starea de spirit.

În general, începe să lucreze în câteva zile până la câteva săptămâni și provoacă puține efecte secundare;

Medicamente

Unele persoane beneficiază de tratament antidepresiv, în special dacă simptomele sunt severe. Medicul îți poate recomanda începerea tratamentului cu un antidepresiv înainte ca simptomele să înceapă de obicei în fiecare an.

Se poate recomanda, de asemenea, să continui să iei antidepresivul chiar dacă ai senzația că te simți bine;

Psihoterapie

Psihoterapia, numită și terapia prin vorbire, este o altă opțiune pentru tratamentul SAD. Un tip de psihoterapie cunoscut sub numele de terapie cognitiv-comportamentală te poate ajuta să:

- identifici gândurile și comportamentele negative care te pot face să vă simțiți mai rău;

- înveți modalități sănătoase de a face față, în special în ceea ce privește reducerea comportamentului de evitare și activitățile de planificare

- afli cum să gestionezi stresul.

Variante alternative

-stai cât mai mult expus luminii solare, dacă se poate în prima parte a zilei. 10-15 minute de stat cu „fața la soare” este cel mai mare inamic al depresiei sezoniere;
-fă sport de cel puțin trei ori pe săptămână;
-întâlnește-te mai des cu prietenii;
-râzi;
-evită „zăcutul în pat”;
-fă yoga sau tai chi, meditaţie;
-ascultă muzică.

 

 
 
Loading...