Cum funcționează un TIR ATI și de ce s-a stricat instalația de oxigen a unității mobile de la Victor Babeș

Ultima actualizare:

    În urma tragediei de la Victor Babeș au murit trei paciențiSursa foto: INQUAM PHOTOS/George Călin
În urma tragediei de la Victor Babeș au murit trei paciențiSursa foto: INQUAM PHOTOS/George Călin

Vestea tragediei de la spitalul Victor Babeș, unde trei pacienți au murit în secția mobilă ATI din cauza unei defecțiuni a instalației de oxigen, a făcut astă noapte înconjurul României. Nu era de ajuns că au murit oameni în incendiul de la Balș și în cel izbucnit la spitalul din Piatra Neamț. A trebuit să trecem aseară printr-un nou dezastru: un TIR ATI a rămas fără oxigen, iar bolnavii au decedat.

Probabil că abia acum te întrebi ce este un TIR ATI, cum funcționează o astfel de unitate mobilă, de ce s-a stricat instalația de oxigenș și cine se face răspunzător pentru această tragedie. Este o eroare umană? O defecțiune tehnică? Încă nu se știe, căci ancheta este abia la început. Cert este un singur lucru: sistemul sanitar din România se zbate între viață și moarte precum bolnavii pe care ar trebui să-i salveze. Nu avem suficiente spitale, nu avem suficienți medici, nu avem suficiente paturi, nu există resurse. Este de așteptat ca astfel de tragedii să se petreacă. Întrebare e oare la câte astfel de accidente nefericite vom mai fi martori de acum încolo. Unde urmează să lovească din nou ghinionul?


    Tragedia de la Vitor babeș s-a produs din cauza defecțiunii instalației de gaze medicale Sursa foto: INQUAM PHOTOS/George Călin
Tragedia de la Vitor babeș s-a produs din cauza defecțiunii instalației de gaze medicale Sursa foto: INQUAM PHOTOS/George Călin

Ce sunt TIR-urile ATI

Un TIR ATI este un TIR dotat cu toată aparatura necesară într-o secție de Terapie Intensivă. Este folosit mai ales în cazuri de urgență extremă, calamități sau accidente foarte grave soldate cu răniți care necesită urgent îngrijire medicală de specialitate. O astfel de unitate mobilă nu este destinată funcționării pe termen lung. Acesta este motivul pentru care atunci când nu mai există paturi libere în spitale, se construiesc spitale modulare.

Cum funcționează un TIR ATI. Explicația lui Raed Arafat

TIR-urile de ATI sunt fabricate să funcționeze în două  modalități: pe butelii de oxigen și generator propriu, pentru câteva ore sau primesc energie electrică direct de la spital, tot acolo fiind conectate și la sursa de oxigen. „Presiunea oxigenului este ținută sub control de reductoare. Acestea se află atât la punctul de ieșire al gazului din camera de stocare aflată în incinta unității  medicale, cât și la intrarea în TIR. Presiunea nu trebuie să depășească 5,8 bari”, a explicat Raed Arafat. 


    Oana Gheorghiu (stânga) și Carmen Uscatu, fondatoarele Asociației „Dăruiește Viață”, au realizat în România ceea ce sistemul medical nu a reușit în 20 de ani
Oana Gheorghiu (stânga) și Carmen Uscatu, fondatoarele Asociației „Dăruiește Viață”, au realizat în România ceea ce sistemul medical nu a reușit în 20 de ani

Oana Gheorghiu: „TIR-urile ATI nu se folosesc pe termen lung”

Oana Gheorghiu, cofondatoarea Asociației „Dăruiește Viață”, are a construit din donații cel mai performant spital modular ATI pentru pacienții cu Covid, a explicat pentru Hotnews că aceste unități mobile sunt destinate unor cazuri excepționale și nu sunt destinate să funcționeaze pe termen lung.

"De exemplu, dacă ai o mare catastrofă undeva, tu nu ai capacitatea să muți în siguranță pacienții, și atunci duci acolo o secție de ATI din aceasta (un TIR - n.red.), în care stabilizezi pacienții, iar apoi îi muți în spital. Ele nu sunt făcute și nu au capacitatea să funcționeze pe termen lung. Ele nu pot suplini o secție de Terapie Intensivă, ci sunt niște soluții care să salveze o situație de urgență. Erau utile la Colectiv, să zicem. Pentru inundații, pentru un cutremur. Cu condiția să fie funcționale și să le asiguri alimentare cu energie electrică și cu oxigen/gaze medicale. Nu le poți duce în câmp, sau le poți duce numai pe termen scurt, dacă le pui niște generatoare în care trebuie să torni mereu motorină. Ele sunt utile pentru a ține acolo pacienții 2-3 zile, pentru a îi stabiliza. Nu pot funcționa pe termen lung din cauză că nu se încălzesc iarna. Spre exemplu în mașină, dacă tu ai oprit motorul, s-a oprit instantaneu. Ele nu au capacitatea să susțină simultan și căldura, și instalația de oxigen/gaze medicale și toate cele. Ori una, ori cealaltă. Și oricum, aceste TIR-uri se conectează tot la instalațiile spitalului - la gazele medicale din spital, la instalația electrică. Și nu peste tot există această posibilitate. Ca să funcționeze corect, ele ar trebui conectate la niște instalații stabile. În plus, nu există circuite, nu există loc ca medicul să se schimbe de echipament, adică medicul ăla intră în secție, ajută pacientul, dar spațiul lui unde să își tragă sufletul, să completeze hârtii, să se schimbe de acel echipament COVID unde este?", a explicat Oana Gheorghiu pentru HotNews

Una dintre ipotezele cercetate de anchetatori este ca din eroare o persoană să fi crescut presiunea din instalația de oxigen care ar fi depășit 6 bari și ar fi dus la blocarea ventilatoarelor. Aparatura s-a oprit, iar pacienții, 3 femei cu vârste de 66, 74 și 84 de ani au decedat.  


    Firma care asigură mentenanța ventilatoarelor cu care sunt dotate unitățile mobile ATI aparține familiei fostului ministru VlădescuSursa foto: Revista 22
Firma care asigură mentenanța ventilatoarelor cu care sunt dotate unitățile mobile ATI aparține familiei fostului ministru VlădescuSursa foto: Revista 22

A cui e firma care se ocupă cu mentenanța ventilatoarelor din TIR-urile ATI 

Compania Medist SRL, firma care se ocupă cu livrarea aparaturii medicale pentru unitățile mobile Covid și cea care asigură și mentenanța ventilatoarelor aparține familiei fostului ministru Sebastian Vlădescu, scrie Digi24. Acționari sunt fosta soție și fiul acestuia  care dețin fiecare câte 25% din firmă. Compania livrează ventilatoare de producție americană în cele cinci TIR-uri ATI, dar și în unitățile UPU, unde din lipsă de spațiu la terapie intensivă sunt tratați pacienți COVID. 

Firma Medist SRL, înființată în anul 1994, este unul dintre cei mai importanți distribuitori de aparatură medicală din România. În toate unitățile de terapie intensivă mobile din țară funcționează ventilatoare livrate de acestă companie, aduse din Statele Unite.Conform contractului încheiat cu IGSU, această firmă, odată ce le livrează, are obligația și de a se asigura că ele funcționează în parametri.

image
image
image
image
image
image
symmetrica facebook jpg
image png
magazin deschis unsplash jpg
1 cum ne poate imbolnavi caldura ce avem de facut in zilele caniculare jpg jpeg
paste catolic 2020 papa francisc vatican jpeg
deschidere drum expres oradea jpg
Insomnie - lipsa somn - femeie in pat FOTO Shutterstock
jean hillard captura video jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net