Michael Horodniceanu este expertul care s-a ocupat de traficul şi de transportul public din New York, unde a reuşit să reducă aglomeraţia. Românul de 76 de ani va da o mână de ajutor, la solicitarea primarului Nicuşor Dan, pentru descongestionarea Capitalei. El a explicat, într-un interviu pentru „Adevărul”, ce trebuie făcut.


În 2020, Bucureşti a devenit a patra cea mai aglomerată metropolă europeană, potrivit TomTom Traffic Index, raport care detaliază situaţia traficului în 416 oraşe din 57 de ţări. Pentru a rezolva problemele, Nicuşor Dan, primarul Capitalei, a apelat la Michael Horodniceanu, expert american cu origini române. După ce s-a ocupat mai mulţi ani de problemele din New York, Horodniceanu e gata să facă acelaşi lucru şi în Bucureşti. 

“Adevărul”: Edilul Nicuşor Dan anunţa încă de anul trecut că v-aţi dat acordul să-l ajutaţi pentru rezolvarea problemelor privind traficul. Ce v-a determinat să acceptaţi?  

Michael Horodniceanu: Sunt născut şi crescut în Bucureşti, aşa că am acceptat imediat. 

În SUA sunteţi o personalitate, în România sunteţi mai puţin cunoscut.  

În 1961 am plecat din România, prin Italia, în Israel. În America am ajuns în 1970, am făcut un master în management la Universitatea Columbia, apoi unul la New York School of Engineering. În mai 1978 am fost numit profesor asistent la Universitate, unde azi m-am reîntors ca profesor.  

img_4501_1.jpg

„Trebuie implementată tehnologia legată de semaforizare”, explică expertul

«Este oraşul copilăriei mele»

Cum aţi ajuns să vă ocupaţi de traficul din New York? 

În 1986 mi s-a propus postul de director al departamentului de trafic la Metropolitan Transportation Authority, New York. Patru ani am lucrat acolo, la primărie, şi a fost una dintre experienţele mele cele mai importante. Am izbutit să îmbunătăţesc traficul şi transportul public în New York. Începând cu 2007, am fost numit preşedintele Metropolitan Transportation Authority Capital Construction, o companie care se ocupa de construirea liniilor noi de metrou.  

Din acest an, vă veţi ocupa şi de problemele Capitalei. 

Propunerea a fost interesantă şi nu primesc din asta absolut nimic. Primarul a decis să-mi achite costurile doar când voi călători. 

Ce e de făcut? 

Sunt necesare schimbări care ţin de zona administrativă, managerială, operaţională. Tehnologia care trebuie implementată este legată de semaforizare, de managementul de trafic, care trebuie să fie sub un control computerizat, trebuie refăcut. Nu sunt locuri de parcare nicăieri, maşinile trebuie să rămână în parcări din afara Bucureştiului.  

Există şi lucruri încurajatoare?  

Da, este excelent faptul că există sistemul de tramvaie, care trebuie însă îmbunătăţit. Metroul din Bucureşti e bun şi trebuie extins. Reţeaua de căi ferate e importantă. Există trei gări care se pot realinia şi se pot crea legături cu diferite regiuni. Ar trebui pus la punct un sistem de tren urban, care să facă legătura şi cu suburbiile.  

Şi care ar fi pe viitor rolul autobuzelor?  

Autobuzele pot folosi linii speciale, li se spune „counter flow”. Dacă vă uitaţi la traficul din Bucureşti, întotdeauna apar ambuteiaje într-o direcţie, iar cealaltă este liberă. Deci se poate alterna traficul, se poate da posibilitatea de a călători în mod invers pentru anumite linii, în special pentru transport public. Lipsa locurilor de parcare poate fi rezolvată prin parteneriat public – privat. Adică societăţi private pot construi şi pot operaţionaliza aceste lucruri, iar apoi să-şi recupereze investiţia. 

 

 
 
Loading...