Micuţă, fâşneaţă şi ecologică! Este chiar ea, prima maşină electrică fabricată în România. ”Părinţii” ei sunt doi oameni de afaceri din Cluj şi Baia Mare, Alex Ostroveanu (47 de ani), respectiv Gheorghe Mureşan (58 de ani), care vor ca din februarie 2019 să producă aceste automobile în serie.


Inginer electromecanic de meserie, Gheorghe Mureşan spune că prototipul, un model denumit GTG Oxigen, se află în teste de doi ani. „Am circulat cu maşina în tot acest timp şi pot spune că sunt foarte mulţumit de ea. Este vorba de un automobil electric cu două locuri, ideal pentru traficul aglomerat din oraşele mari şi care consumă curent electric în valoare de circa trei lei la fiecare sută de kilometri”, a explicat Mureşan pentru adevarul.ro.

Într-un viitor apropiat vor fi produse alte două modele de maşini electrice. „Am reuşit să facem primele patru maşini pe cont propriu. Vom avea şi modelul Ozone, care va avea patru locuri în loc de două, dar şi o autoutilitară mică pentru transportul mărfurilor”.

4-act2222.jpg

Alex Ostroveanu şi Gheorghe Mureşan

 

Potrivit spuselor lui Alex Ostroveanu, cei doi vor inaugura la începutul anului viitor o linie de asamblare la Baia Mare. „Deocamdată am obţinut omologarea în Italia, urmează să o obţinem şi în ţară. De altfel, designul maşinii îi aparţine unui specialist din Italia, iar piesele sunt aduse din mai multe ţări, o parte fiind fabricate în România. Farurile, de exemplu, sunt din România, de la Elba. În schimb, caroseria este produsă în China, iar piesele în mai multe ţări din Europa şi din Asia.

Preţul unui model Oxigen 2, cu două locuri, va porni de la 11.888 de euro, cu dotări standard şi ajunge la 13.625 de euro full option. Pentru modelele Oxigen 4 şi Oxigen 5, preţul este de 13.851 euro, respectiv 14.910 euro, cu dotări standard, respectiv full option. Fiecare versiune are motorizare de 4,5 KW şi o autonomie între 120 şi 150 de kilometri. 

4-act4.jpg

Aşa arată bordul

Cei doi asociaţi intenţionează să inaugureze o linie de producţie din februarie 2019 şi au calculat că ar putea produce într-o primă fază aproximativ 2.000 de automobile pe an. Deşi în acest moment concurenţa pe piaţa maşinilor electrice a devenit acerbă, după ce aproape toţi marii producători au început să producă astfel de maşini sau urmează să o facă, cei doi români nu sunt deranjaţi.

 

Autobuze electrice la Cluj Napoca

Compania de Transport Public (CTP) din Cluj a introdus în circulaţie,  în iunie, 10 autobuze electrice, marcând o premieră în România. Vehiculele au 12 metri lungime, o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri, sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi. Autobuzele au fost achiziţionate cu fonduri elveţiene nerambursabile, iar următoarele 30 vor fi cumpărate cu fonduri europene.

 

Taxi electric la Botoşani

La Botoşani a fost pus în circulaţie primul taxi electric din Moldova. Este vorba despre un autoturism Volkswagen E-Golf, de ultimă generaţie, spune proprietarul acesteia, Gheorghe Hogaş, citat de adevarul.ro. Maşina este nouă şi a costat 40.000 de euro. Botoşăneanul spune că şi-a dorit să aducă o maşină electrică care să funcţioneze ca taxi, pe străzile oraşului. ”Am fost în Europa, în multe ţări. Şi în majoritatea capitalelor Occidentale aproximativ 80% dintre taxiuri sunt electrice. Am văzut că în lumea civilizată acesta este viitorul şi am zis să fac primul pas”, spune Gheorghe Hogaş. Tariful la taxiul electric este de 2,48 lei per kilometru. Proprietarul spune că modelul este unic în România şi că îşi doreşte să mai achiziţioneze astfel de maşini electrice pentru a funcţiona în regim de taxi. Totodată, Primăria Botoşani se gândeşte să realizeze o infrastructură adecvată alimentării acestor autoturisme pentru a încuraja folosirea transportului ecologic.

 
 
Loading...