Șefia este boală grea! Ne-o dovedesc și zilele de concediu medical luate de angajații Companiei de Drumuri, imediat ce au rămas fără funcțiile de conducere, pentru care, lunar, luau salarii uriașe. Așa se face că nouă inși au depășit, în patru luni, 1.000 de zile. Mulți dintre ei plătiți în tot acest timp de stat acasă cu 100%, deși își schimbă boala frecvent. În spatele suferinței lor prelungite s-ar afla de fapt reorganizarea, întrată în vigoare în octombrie, spun surse oficiale.


Companiile de stat au fost mereu o vacă de muls. Iar CNAIR este una dintre ele. Oficial, aici se învârt anual în jur de 17 milioane de euro, astfel că bătaia pe ciolan este mare.

O sumă enormă pleacă spre bugetul de salarii, iar cu cât funcția este mai importantă cu atât venitul, dar și beneficiile sunt pe măsură.

Un simplu șef de birou câștigă 8.000 de lei în mână, în timp ce un director adjunct dintr-un departament ajunge la 16.000 de lei.

În octombrie, jumătate dintre șefi au fost retrogradați  

Pentru că salariile şefilor de la Drumuri creșteau anual cu 140%, iar numărul lor era mai mare decât al meseriașilor s-a luat decizia ca măcar la vârful companiei să se mai taie din șefi. Zis și făcut! În septembrie 2019, s-a anunțat schimbarea organigramei, iar în 8 octombrie a fost adoptată.

”A fost stabilită în funcție de cerințele și principiile necesare eficientizării activității companiei. De asemenea, s-a luat în calcul și optimizarea circuitului documentelor, în perspectiva responsabilizării deciziilor. Astfel, din vechea structură care însuma un număr de 28 de posturi de directori, în urma reorganizării, vor fi doar 12 posturi, ceea ce presupune și o economie la bugetul companiei de peste 10 milioane lei/an”, anunța la acel moment CNAIR, într-un comunicat de presă.

tabelul-cu-concediile-medicale-ale-sefilor-cnair.jpg

Tabelul cu concediile medicale ale șefilor CNAIR, în perioada septembrie-decembrie 2019
Tabelul cu concediile medicale ale șefillor CNAIR, în perioada septembrie-decembrie 2019

Atenție, însă! Directorii, șefii de servicii și de birouri nu au fost dați afară, ci retrogradați pe funcții inferioare și chiar de execuție, astfel că salariile li s-au înjumătăți.

Bugetarii de lux nu au fost de acord, au refuzat să semneze pentru noile posturi și au început rând pe rând să se îmblonăvească și să intre în medical.

Bugetarii de lux de la CNAIR schimbă frecvent diagnosticele

”Valul de îmbolnăviri a început să curgă începând cu septembrie. În prezent, sunt bolnave nouă persoane, care au strâns împreună peste 1.000 de zile de concediu medical și care primesc, în continuare, fie 100% din salariul pe care-l aveau când erau încadrate pe funcții de conducere, pentru că apar cu urgențe, fie cu 75%. Culmea este că în trei-patru luni de medical, unii dintre ei au schimbat și șapte diagnostice: ba probleme cu uterul, ba viroză, ba copil bolnav”, ne-au dezvăluit surse din interiorul Companiei pentru Infrastructură Rutieră.

Bolile de care suferă

Iată alte boli cu care bugetarii de lux apar în acte: dorsologii, adică dureri de spate, care sunt cele mai frecvente, urmate de vertij, dermatită de contact, viroză, pneumonie virală sau risc maternal.

Legal, un angajat poate avea maximum de 180 de zile calendaristice într-un an, socotit de la prima zi de îmbolnavire. Deja, mulți dintre ei au depășit jumătatea perioadei, iar surse oficiale spun că așteaptă ca organigrama să fie refăcută după vechiul model. În felul acesta, s-ar reîntoarce pe posturile călduțe deținute ani la rând.

”Mafia”, în interiorul Consiliului de Administrație al CNAIR

”Se fac presiuni uriașe, iar unul dintre cei care se luptă pentru asta este chiar Ionuț Mașala, cel care până la reorganizare a deținut funcția de director Economic. Și el a fost în medical, a tras sfori ca să intre în Consiliul de Administrație (CA), unde a stat o lună și jumătate, iar apoi colegii din CA l-au numit din nou șef la Economic. Problema lui este că de la acest departament au fost scoase ”încasările și veniturile”. Adică, banii care provin din rovinietă, taxele de la poduri și cele din vamă, pe care le plătesc transportatorii la cântar, nu mai sunt gestionați de el, ci direct de directorul general, Sorin Scarlat. În 2019, a fost voba despre 1,6 miliarde de lei. Dar știți ce este culmea? Faptul că de când partea de ”încasări și venituri” este gestionată direct de către directorul general încasările au crescut. Spre exemplu, pe tot anul trecut la Vama Calafat am avut încasări în acte de 4 milioane de lei, iar acum, în trei luni s-a ajuns la 10 milioane de lei”, explică sursele noastre, care se întreabă de ce deranjează atât de tare reorganizarea, când la stat vin bani mai mulți.

Angajații CNAIR, puși să completeze tabele  

În lupta pentru schimbarea organigramei a intrat și Ovidiu Barbier, care a revenit după zece ani în schemea CNAIR. Dar de data aceasta în CA. Ținta lui ar fi postul de director general, dar s-ar mulțumi să fie adjunct. Post care în grilă nu mai există. Însă acesta ar avea o problemă de incompatibilitate. Pentru că Firma Maxi Design Construct la care este acționar are contract cu CNAIR.

Cei doi sunt ajutați de președintele CA Septimiu Buzașu, om cu ștate vechi în Ministerul Transporturilor.

tabel-angajati.jpg

Cei Consiliul de Administrație al CNAIR i-au pus pe angajați să completeze acest tabel, în speranța că-i va ajuta să schimbe organigrama
Cei Consiliul de Administrație al CNAIR i-au pus pe angajați să completeze acest tabel, în speranța că-i va ajuta să schimbe organigrama

”Ei vor să pună mâna pe putere și să manevreze banii Companiei, ai poporului până la urmă, după bunul lor plac, dar ceilalți doi membri din consiliu nu sunt de partea lor”, precizează cei din interiorul instituției.

Poziția ministrului Transporturilor

Marți, 4 februarie, se va vota în CA schimbarea organigramei, deși ministrul Transporturilor, Lucian Bode, le-a spus clar că nu este de acord cu această nouă reorganizare și crede că actuala situație este în regulă.

Între timp, toți angajații CNAIR au fost puși să completeze un tabel cu vechimea, experiența în domeniu și cu principalele realizări pe care le au de la numirea în funcție.

Cu aceste hârtii, cei trei vor să demonstreze că șefii păstrați nu sunt buni și e cazul să se revină la vechea organigramă: cu mulți șefi care înghițeau lunar la leafă încă 800.000 de lei.

 

 

 

 

 
 
Loading...