Pe 15 martie, la ora 15.00, se va întrerupe lucrul pentru 15 minute. Este forma de protest prin care bugetari și privați vor atrage din nou atenția asupra lipsei unei autostrăzi în Moldova. Primarul Iașiului, Mihai Chirica, se alătură inițiativei lui Ştefan Mandachi, omul care a făcut din banii lui primul metru de autostradă în zonă.


Tot mai mulți primari se alătură protestului de 15 minute, din 15 martie, începând cu ora 15.00. Alături de companii private din diverse domenii, primarii vor să atragă atenția asupra lipsei infrastructurii din România.

Primarul Iașului, Mihai Chirica, se va afla printre protestatari. Acesta va opri activitatea un sfert de oră în primărie.

”Voi fi primul dintre cei care vor opri activitatea pentru că trebuie să atragem atenția asupra necesității construirii de autostrăzi. Așa cum spuneam, nu numai Autostrada A8 este importantă, Autostrada Moldova, ci toată țara are nevoie de rețea de autostrăzi, pentru că avem nevoie să ne dezvoltăm în primul rând. Ecoul nu cred că va fi de o rezonanță mare pentru că despre această necesitate se vorbește de prea multă vreme. Probabil, s-a erodat în mintea celor care trebuie să decidă acest subiect, dar, cel puțin, vom reuși să atragem atenția Comisiei Europene că a devenit o problemă națională lipsa autostrăzilor și că ar trebui să abordăm următoarea etapă de finanțare europeană într-un mod mult mai responsabil”, a spus Mihai Chirica la Digi FM.

stefan-mandachi-a-facut-primul-metru-de-autostrada-in-moldova.jpg

Ștefan Mandachi, afaceristul care a făcut pe banii lui primul metru de autostradă, în Moldova
Ștefan Mandachi, afaceristul care a făcut pe banii lui primul metru de autostradă, în Moldova
Edilul îi îndeamnă şi pe alţi primari, indiferent de culoarea politică, să se alăture acestui demers iniţiat de un om de afaceri din Suceava, care are 40 de restaurant.

Mai exact, este vorba despre Ştefan Mandachi. El a lansat manifestul pentru construirea de autostrăzi şi a anunţat că va opri activitatea afacerilor sale timp de 15 minute, pe 15 martie, la ora 15.00.

Tot el este cel care a construit şi primul metru de autostradă din Moldova, pentru care a plătit aproximativ 4.500 de euro.

Ce se întâmplă cu Autostrada Unirii

Legea adoptată de Parlament pentru Autostrada Unirii, așa cum a fost supranumită A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni, a fost votată în Parlament pe 7 noiembrie și promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 28 noimebrie.

autostrada-unirii-harta.jpg

Autostrada Unirii va străbate țara de la est la vest și va costa 8,9 miliarde de euro
Autostrada Unirii va străbate țara de la est la vest și va costa 8,9 miliarde de euro
Legea prevede ca autostrada de circa 320 km să fie realizată până la granița cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni, să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene și/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să fie demarate în termen de 30 de zile de la promulgare.

Au trecut mai bine de trei luni de la promulgare, dar Ministerul Transporturilor nu a făcut nimic.

Guvernul nu vrea să facă autostrada din Moldova pe bani europeni

Singura problemă a Guvernului este legată de modul de finanțare.

Premierul Viorica Dăncilă nu dorește ca lucrarea să se facă din bani europeni, ci vrea ca realizarea să se facă prin parteneriat-public privat, posibilitate introdusă de deputatul PSD Cătălin Rădulescu.

Se știe faptul că fondurile europene sunt atent monitorizate și nu pot fi făcute ”inginerii financiare”.  

„Sectorul de autostradă de la Târgu Neamţ la Ungheni se va face prin parteneriat public-privat. A fost o decizie a Guvernului pe care eu am găsit-o şi conform acestei decizii eu merg în acest ritm. Pentru că dorim să accelerăm anumite proceduri, pentru că sunt investitori care şi-au exprimat dorinţa să investească şi să construiască un sector din această autostradă. Este, din punct de vedere al eficienţei, vorbesc ca şi timp, mult mai rapidă decât am fi încercat noi să o facem”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.

Ministrul Transporturilor: ”Nu este o construcție simplă”

Referitor la faptul că s-a dublat termenul de execuţie prevăzut de lege, Cuc a declarat că realizarea acestei autostrăzi este una dificilă.

razvan-cuc-ministrul-transporturilor.jpg

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor
„Noi vorbim de o autostradă, care, în general, din punct de vedere al construcţiei, este relativ, nu este o construcţie simplă. Nu vorbim de un relief favorabil. Toate aceste lucruri trebuie luate foarte bine în calcul, pentru că în momentul în care revizuim studiul de fezabilitate (SF) trebuie să fim foarte atenţi la lucrările pe care le avem de efectuat, trebuie să se facă foraje, să nu mai găsim vreun sit Natura 2000 sau vreo problemă care să ne blocheze obiectivul de investiţii, deci, probabil că cei de la Comisia Naţională de Prognoză au transmis doamnei prim-ministru aceste lucruri, iar noi aşteptăm să vedem rezultatele studiului de fezabilitate. Nu mă pot pronunţa înainte să văd ce va ieşi în urma elaborării noului SF şi să vă spun eu că se termină în 2020, 2022 sau 2026 pentru sectorul care ne interesează pe noi”, a mai spus Cuc”, citat de monitorulbt.ro

Acesta nu a putut da vreun exemplu de parteneriat-public-privat reuşit până în prezent, dar a precizat doar că „sunt convins că o să avem în perioada următoare”.

 

Loading...