2020 a fost un an al provocărilor, care și-a pus amprenta atât asupra sănătății, cât și a siluetei noastre. Ne-am axat pe telemuncă, ne-am izolat în case, nu am mai fost la sală, iar singurul „sport” practicat de mulți a fost manevratul oalelor și farfuriilor în bucătărie. Festinul de sărbători de luna trecută și-a spus și el cuvântul. Acum, la început de an, hopa sus pe cântar! Dacă rezultatul te nemulțumește, e timpul să iei măsuri!


1. Stabileşte-ţi obiective realiste

Înainte de a începe procesul de slăbire, vezi unde te situezi. Măsoară-te, cântăreşte-te, fă-ţi poze faţă/spate/profil și stabileşte-ţi unde vrei să ajungi. E foarte important să ai obiective realiste. Dacă-ţi propui să scapi de „colăcei” în două săptămâni şi nu vei reuşi, te vei descuraja pe parcurs. De altfel, nici nu e sănătoasă o slăbire bruscă. Află că, într-o lună, ideal este să dai jos 5% din greutatea corpului.

2. Schimbă-ți stilul alimentar

Primul pas pe care trebuie să-l faci acum este să renunţi la mâncarea grea, specifică Sărbătorilor, şi să revii sau să începi o dietă cu mai puţină mâncare procesată, bogată în grăsimi şi carbohidraţi. Înlocuieşte carnea roşie cu cea de pui şi peşte, renunţă la alcool şi sucuri din comerţ. În schimb, bea mai multe lichide (de genul ceaiurilor neîndulcite), introdu în meniul tău mai multe legume, supe, mâncăruri uşoare, fresh. O uşoară detoxifiere a organismului şi o revigorare a aparatului digestiv sunt binevenite. „Nu-ţi cere nimeni să ţii cure restrictive, stricte. Nu e nici sănătos pentru organism şi nici motivant pentru tine, deoarece senzaţia permanentă de foame te va face să abandonezi demersul. Putem începe să facem alegeri mai sănătoase. Pentru unii, acestea pot însemna câteva zile de detoxifiere, în care să consume doar fructe şi legume. Pentru alţii poate însemna renunţarea la pâine, sucuri, dulciuri”, explică antrenorul Florin Neby. Nu uita că dietele restrictive au efect pe termen scurt. După ce revii la viața normală, kilogramele vor apărea în toată splendoarea. De aceea, alege o dietă care să ți se potrivească și să-ți devină stil de viață.

3. Nu copia diete „faimoase” de pe internet

bucatarie-shutter.jpg

tânără în bucătărie
Slăbitul începe în bucătărie, cu alegeri sănătoase

Ai aflat că o vedetă a slăbit spectaculos ținând o anumită dietă? Sau colega de serviciu ți-a șoptit secretul ei prin care a dat jos kilogramele în plus? Nu te lăsa sedus de metodele altora! Fiecare organism are propriul ritm de funcționare și ce i se potrivește unei persoane nu i se potrivește alteia. „O dietă alimentară greșită nu doar că nu dă roade, dar poate duce la tulburări digestive serioase, la dezechilibre metabolice și chiar la afecțiuni de altă natură. Soluția: căutați îndrumarea unui specialist, care să vă creeze un program alimentar personalizat”, recomandă medicul nutriționist Florin Ioan Bălănică.

4. Redu numărul caloriilor

Este cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci dacă vrei să slăbeşti. Antrenorul și nutriționistul Iulian Dinu recomandă să-ți pui mai puțin în farfurie, să te ridici de la masă când încă simți că parcă ai mai mânca ceva, să renunți la mâncatul haotic și la ronțănelele dintre mese (de aici vin cele mai multe calorii). Poți să-ți descarci pe telefon o aplicaţie care îţi monitorizează caloriile consumate zilnic şi chiar te avertizează dacă te apropii, seara, de limită. Asta ca să înveți ce înseamnă porția corectă. Observând că sedentarismul și obezitatea iau avânt în România, Iulian Dinu a lansat, la finalul anului trecut, Asociația Internaționala de Psihologie, Nutriție, Sport și Fitness, care își propune să-i susțină și moral pe cei care vor să scape de kilogramele în plus.

iulian-dinu.jpg

Antrenorul Iulian Dinu la sală
Iulian Dinu, antrenor de fitness și specialist în nutriție

5. Fă sport moderat

Este indicat alergatul, urcatul scărilor, mersul pe munte, patinatul, schiatul, exerciţiile arobice acasă, cu greutatea propriului corp, sau exerciţiile la sala de fitness. Antrenamentele de tonifiere (lucrul cu greutăți, exerciții complexe la aparate etc.) trebuie combinate cu cele cardio (aerobic, fitness, bandă, eliptică, bicicletă). Mișcarea în aer liber este cea mai sănătoasă deoarece activează în mod natural metabolismul. La temperaturi scăzute, corpul consumă mai multe calorii cu scopul de a-şi regla temperatura. Spre exemplu, 20 de minute de alergat afară sunt echivalentul a 50 de minute de alergat pe bandă, în spaţiu închis.

6. Adoptă obiceiuri sănătoase

Dr. Alin Popescu, medic primar medicină sportivă, recomandă să nu uiți de hidratare „Setea este adesea confundată cu senzaţia de foame, motiv pentru care e bine ca, atunci când simţi nevoia de a ronţăi ceva, să bei mai întâi un pahar de apă”. De asemenea, poate nu acorzi prea multă importanță somnului, însă el își spune cuvântul la pierderea kilogramelor în plus. Cercetătorii Universității Chicago au descoperit că cei care țin diete și sunt odihniți pierd mai multă grăsime corporală față de cei care nu dorm suficient. Stresul trebuie și el redus, căci multe persoane mănâncă mult pe fond nervos.

 
 
Loading...