În ciuda poftelor specifice, femeile însărcinate trebuie să aibă mare grijă la alimentaţie. Nu orice este recomandat, anumite mâncăruri putând pune în pericol viaţa fătului. Ioana Dima, medic specialist în diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice din cadrul Columna Medical Center îţi spune de ce să te fereşti, dar şi ce e necesar să mănânci pentru buna dezvoltare a bebeluşului tău.


De ce să te fereşti:

- Ouă insuficient preparate termic - nu te atinge de maioneze, de unele creme pentru prăjituri (tiramisu)! Rişti să te infestezi cu salmonela şi să naşti prematur sau să faci avort spontan. Atât albuşul, cât şi gălbenuşul trebuie să fie bine preparate termic.

- Friptură în sânge - există risc de infestare cu salmonela, listeria, toxoplasmă. Toate acestea duc la orbirea sau la retardul mental al bebeluşului.

- Brânza cu mucegai (brie, camembert, stilton, roquefort) - risc de infecţie cu listerioză, ceea ce duce la avort spontan. Atenţie şi la preparatele care conţin astfel de brânzeturi, cum ar fi pizza quatro formaggi, sosurile de brânză, dressingurile pentru salate...

- Produse lactate nepasteurizate - prezintă şi ele risc de infecţie cu listeria monocytigenes, care duce la moarte în uter.

- Fructe de mare - de obicei nu se prepară termic suficient şi reprezintă o sursă de bacterii şi paraziţi cu care e greu de luptat în timpul sarcinii.

- Mezeluri crude - carnea uscată, peştele afumat, sushi sunt insuficient preparate termic, prin urmare pot dezvolta bacterii periculoase, cum ar fi listeria, toxoplasmoza etc.

- Ficat sau produse care conţin ficat - risc de intoxicaţie cu vitamina A, ceea ce duce la malformaţii ale fătului.

- Suplimente de minerale şi vitamine - anumite vitamine în exces, cum ar fi vitamina A sau B6, sunt toxice pentru făt. Întreabă medicul înainte de a lua orice supliment alimentar.

- Alune, nuci, migdale etc. - alergia la nuci e foarte frecventă în lume. Dacă reduci consumul în timpul sarcinii vei scădea riscul de apariţie a unei astfel de alergie la copil.

- Alcool - nu e permis sub nicio formă. Duce la defecte serioase ale fătului, cum ar fi o creştere încetinită, retard mental, malformaţii fizice.


Asta trebuie să mănânci!

- Legume verzi sau cu frunze - sunt bogate în acid folic, o vitamină de care viitoarele mămici au mare nevoie în sarcină.

- Carne slabă - cea de pasăre sau cea de peşte e bogată în proteine, zinc, fier.

- Lapte sau produse lactate - sunt de preferat cele degresate. 3 căni de lapte pe zi asigură toată cantitatea de calciu de care o mămică are nevoie.

- Iaurt degresat - previne constipaţia şi e o sursă bună de calciu.

- Fructe proaspete - conţin fibre şi astfel previi constipaţia. În acelaşi timp, au vitamina C, care asigură o bună absorţie a fierului din alimente, şi potasiu.

- Legume cât mai colorate - cele verzi au acid folic, cele roşii au vitamina C, cele galbene sunt bogate în antioxidanţi.

- Leguminoasele (fasole uscată, linte, mazăre, năut) - conţin mult fier şi carbohidraţi, au absorbţie lentă, ceea ce duce la menţinerea constantă a glicemiei.

- Cereale integrale - previn constipaţia, asigură o senzaţie de saţietate şi împiedică fluctuaţiile zahărului din sânge.

- Ouă - un ou pe zi asigură necesarul de acizi graşi Omega 3.

- Apa - necesarul de apă în sarcină este mai mare faţă de restul timpului. O femeie are nevoie de circa 3 litri de lichide pe zi.


 
 
Loading...