În zilele caniculare, ne confruntăm cu fenomenul deshidratării: organismul pierde o cantitate mare de lichide: de apă şi de săruri minerale. Disconfortul nedorit are mai multe cauze: consumul redus de apă sau pierderea lichidelor din corp prin transpiraţie, prin eforturi fizice, dar și prin vomă.


Cum se manifestă hidratarea precară

 O hidratare precară a corpului se manifestă printr-o senzaţie de oboseală accentuată şi prin crampe musculare. În mod obşnuit, corpul absoarbe   lichide din sânge sau din alte ţesuturi ale organismului. Când corpul este deshidratat nu mai poate să asigure cantitatea necesară de lichid pentru ca   sângele să circule normal şi în acest caz poate să apară starea de şoc.      

 În zilele călduroase metabolismul se accelerează

 Deseori, deshidratarea corpului influențează și creşterea metabolismului. În acest caz apar modificări la nivelul tegumentelor, începând cu   descuamarea pielii şi până la arsurile grave ale acesteia. Dacă în zilele toride trebuie să prestăm diferite activităţi fizice intense, metabolismul nostru se accelerează. De aceea, energia eliberată se transformă în căldură şi influenţează temperatura organismului, până la apariția șocului termic.

Cum să ne rehidratăm

Nutriționiștii ne recomandă cum să ne rehidratăm în zilele foarte călduroase: o băutură ideală pentru rehidratare este apa minerală. În locul apei de la robinet, trebuie să consumăm această apă, dar să știm că aceasta nu conţine mult sodiu și astfel nu vom avea probleme cu diureza. De asemenea, foarte bune pentru rehidratare sunt sucurile speciale create pentru sportivi. Totodată, trebuie să bem mai multe lichide ca de obicei ( mai mult de doi litri pe zi), iar preventiv să bem lapte bătut sau kefir, înainte de a simţi senzaţia de sete.

Este important să consumăm fructe bogate în vitaminele A și C

Dacă suntem deshidratați, trebuie să consumăm mai puţină cafea şi ceai verde, pentru că în timpul verii soarele este o alternativă a acestor stimulente. De asemenea, trebuie să creștem aportul de fructe și de legume, deoarece deshidratarea organismului înseamnă nu numai pierderi de apă, ci şi de vitamine şi de minerale. ”Fructele bogate în vitaminele A, C, precum şi moleculele lor antioxidante sunt benefice, deoarece ele ne protejează pielea şi ne regenerează epiderma. În schimb, sunt contraindicate meniurile cu un aport caloric prea mare şi consumul de alcool în exces, pentru că aceste alimente grăbesc procesul de deshidratare şi vasodilataţia”, precizează Eugen Giurgiu, doctor în biochimie, cu competențe în fitoterapie și nutriție în studiul:” Corectați deshidratarea, o afecțiune gravă de sezon”.

 În zilele caniculare, copiii sunt expuşi deshidratării

 În zilele caniculare, nou-născuţii şi copiii mici riscă să se deshidrateze foarte repede prin pierderea de lichide sau prin consumul insuficient al acestora. Sistemul imunitar al copiilor nu este bine dezvoltat. De aceea, creşte riscul ca ei să contacteze o afecţiune care cauzează diaree şi vomă.  Mai mult, atunci când petrec mai multă vreme în aer liber şi copiii mai mari se deshidratează foarte repede în timpul verii.  Din păcate, părinţii descoperă târziu cauzele disconfortului fizic cu care se confruntă copilul lor, abia când se instalează efectele deshidratării. Din acest motiv, pentru a evita astfel de necazuri, copiii trebuie învăţaţi să consume lichide înaintea sau la sfârşitul unei activităţi care solicită un efort intens.       

Când organismul copilului este deshidratat

 Există numeroase indicii care dovedesc că organismul copilului este deshidratat: are gura uscată şi lipicioasă, are senzaţia de sete, îl doare capul, este foarte obosit şi confuz. În astfel de cazuri, atât părinţii, cât şi profesorii sau antrenorii care-i însoţesc pe copii la diverse activităţi, trebuie să acţioneze foarte prompt : copilul trebuie hidratat doar cu apă şi nu cu sucuri şi trebuie aşezat cât mai comod, la umbră.

De ce trebuie să bem suficientă apă ?

Apa nu are calorii, de aceea nu ne îngraşă. În același timp, apa energizează muşchii. Deoarece corpul nostru pierde apă prin transpiraţie, prin urină şi prin respiraţie, trebuie să bem zilnic cel puţin o porţie de doi litri de apă. În cazul sportivilor, aceștia trebuie să recupereze şi fluidele pierdute prin mişcare. Vârstnicii se deshifratează foarte ușor; ei trebuie să consume lichide chiar dacă nu le este sete. Specialiștii ne recomandă să asigurăm hidratarea organimului pentru 24 de ore, pentru a preveni litiaza renală.   

Atenție! Cum vă hidratați în concediu

Dacă sunteți în concediu, trebuie să vă hidratați cu lichide provenite din surse sănătoase, din apă îmbuteliată sau din fântâni supravegheate de gospodarii acelei localități prin care treceți. Niciodată nu trebuie să consumați apă provenită din fântâni părăsite și nesupravegheate, deoarece în astfel de situații, apa respectivă poate să conţină o cantitate mare de nitriţi și să vă afecteze sănătatea.

Opiniile nutriționiștilor referitoare la  sursele de hidratare

Nutriționiștii emit semnale de alarmă referitoare la o sursă de hidratare importantă- fântânile. Acestea reprezintă o sursă de apă importantă pentru o mare parte din populație. Cele mai recente date sunt îngrijorătoare, deoarece acestea precizează că peste 50 la sută din toate fântânile din țara noastră sunt poluate. Desigur, consumul apei din aceste surse de hidratare poate contribui la îmbolnăviri grave.     

 

 

 

 
 
Loading...
Citeste tot despre: