Suntem unici. Fiecare se îngraşă şi slăbeşte în felul lui, are nevoile şi sensibilităţile lui şi cu toţii suntem de acord că atunci când vine vorba despre diete este nevoie de „personalizare”. Asta după ce ne identificăm clar situaţia organismului.


Medicul nutriţionist Mihaela Bilic spune în noua ei carte, „Am mâncat. O fi păcat?”, că factorii care determină apariţia kilogramelor în plus se împart în 3 categorii: predispozanţi, favorizanţi şi declanşatori. Haideţi să îi explicăm pe rând, pentru a ne înţelege mai clar situaţia.

10-11-sanatate-mihaela-bilic.jpg

Medicul Mihaela Bilic

Factorii predispozanţi

Sunt genetici, cei care fac diferenţa între silueta a două persoane care au înălţime, vârstă, alimentaţie şi grad de mişcare similare. De ce unul e plinuţ, iar celălalt slab? Doar Natura ştie. Aşa s-au născut şi nimic nu poate schimba asta. Degeaba strigăm că nu e drept, degeaba privim în farfuria vecinului. Genetica nu poate determina de una singură obezitatea, însă poate fi un factor de risc. Predispoziţia este ceva ce ne face mai vulnerabili, o fragilitate cu care ne naştem, o realitate ce nu poate fi schimbată, iar faptele şi atitudinea noastră trebuie să ţină cont de asta”, spune Mihaela Bilic. În concluzie, trebuie să fim mult mai atenţi cu alimentaţia atunci când ne naştem cu o predispoziţie spre îngrăşare.

Factorii favorizanţi

Ţin de mediul înconjurător, de obiceiurile alimentare, de stilul de viaţă. Toate acestea contează încă din primii ani. Un exces de proteine în alimentaţia copilului poate favoriza multiplicarea celulelor adipoase. Sucurile de orice fel, prin aportul mare de fructoză, perturbă funcţionarea ficatului şi schimbă metabolismul spre sinteza de grăsime abdominală. Obiceiurile alimentare de după modelează silueta. Sedentarismul se vede şi el pe cântar. Apoi, factorii psihologici joacă un rol important: emoţiile, stresul, chiar plictiseala ne fac să mâncăm mai mult. Factorii favorizanţi sunt, aşadar, multipli şi adesea se combină. În majoritatea situaţiilor noi suntem responsabili, mai spune Mihaela Bilic în cartea ei.

Factori declanşatori

Consumul regulat al unui număr mare de calorii care să depăşească nevoile organismului e unul dintre factorii declanşatori pentru îngrăşare. Mâncatul mult din când în când, ocazional, nu e o problemă. Doar atunci când excepţia devine regulă, kilogramele se instalează şi ele definitiv. „Mult timp, grăsimile şi făinoasele au fost considerate responsabile de apariţia obezităţii. În prezent, ştim că e vorba doar de un exces global de energie – orice produs îngraşă dacă e consumat în cantitate mare. 

În concluzie, dacă vă întrebaţi în ce constă personalizarea unei diete, Mihaela Bilic susţine că, la o situaţie de asemenea complexitate nu există o soluţie simplă, cu atât mai puţin o foaie de hârtie cu o cură de slăbire. Fie ea şi personalizată.

 
 
Loading...