Cele mai simple reguli ale unei alimentaţii sănătoase ar fi: puţine grăsimi, foarte puţine dulciuri, pâine cu măsură şi liber la fructe şi legume, mai ales crude. Puţini iau în calcul şi seminţele, atât de valoroase pentru sănătate. Iată câteva exemple pe care ar trebui să le includeţi în meniu!


Foarte sănătoase, ­seminţele ar trebui să ocupe un loc important în alimentaţia noastră zilnică. Sunt surse naturale de proteine, mine­ra­le, calciu, magneziu, fibre, acizi graşi esenţiali, dar au şi multe calorii, din cauza conţinutului mare de lipide.

  • Seminţele de floarea-soarelui  constituie o agreabilă gustare, care ne relaxează şi ne stimulează creierul pentru activităţile viitoare. Sunt bogate în tiamină (vitamina B1), cupru, vitamina E, fosfor, magneziu, selenium, acizii graşi Omega-6. În alimentaţia modernă, aceşti acizi graşi sunt destul de răspândiţi, deci nu trebuie suplimentaţi. Ca atare, nu mâncaţi cantităţi foarte mari de seminţe de floarea-soarelui. Oricum, au multe calorii, deci excesul nu e recomandat.
  • Seminţele de dovleac sunt bogate în proteine de calitate, dar şi în elemente minerale, cum ar fi manganul, fosforul, magneziul, cuprul, fierul sau zincul. Au, evident, şi vitamina E, un antioxidant foarte eficient. Dacă alegeţi varianta prăjită, se recomandă ca prăjirea să fie scurtă, doar câteva minute, pentru a nu determina degradarea grăsimilor nesaturate. Seminţele se pot mânca şi crude, dar o prăjire uşoară nu pare să le modifice semnificativ valoarea nutritivă. Ca gustare, alegeţi variantele în coajă.
  • Seminţele de in contribuie substanţial la aportul de acizi graşi Omega-3 ai organismului. Au şi un nivel ridicat de lignani, un tip de polifenoli cu acţiune de fitoestrogeni. Lignanii din seminţele de in par să contribuie la protecţia eficientă a organismului împotriva câtorva tipuri de cancer sau contra bolilor cardiovasculare.
  • Seminţele de chia conţin şi ele acizi graşi Omega-3, dar şi fibre solubile care formează un fel de gel în contact cu mediul umed. Consumaţi seminţele de chia împreună cu mult lichid, pentru a nu risca probleme digestive.
  • Seminţele de susan sunt excelente surse de minerale şi vitamine, bogate în acizi graşi Omega-6. Sunt surse de cupru, mangan şi calciu. În ultimii ani, a pătruns şi la noi tot mai mult tahini, o pastă semisolidă, fabricată din seminţe de susan prăjite, conform www.farmaciata.ro.
Loading...