Prilej de bucurie, sărbătoarea Crăciunului vine şi cu ceva neplăceri, pentru cei care fac excese alimentare. Nutriţioniştii ne îndeamnă să ne păstrăm echilibrul, chiar dacă mesele ne sunt încărcate cu cozonaci, tobă, cârnaţi, sarmale sau friptură de porc.


Ce complicaţii digestive poţi să faci

Tradiţiile culinare specifice românilor, cu alimente încărcate de grăsimi, proteine animale, calorii, care sunt îndelung prelucrate termic, afectează negativ chiar şi un organism sănătos. Însoţite de consumul de alcool şi lipsa de mişcare, aceste obiceiuri duc către latura neplăcută a sărbătorilor. “Greşelile alimentare cele mai frecvente ţin de cantitatea şi calitatea produselor consumate în această perioadă, care contribuie la apariţia complicaţiilor digestive nedorite: greaţă, senzaţie de greutate în stomac, balonare şi uneori chiar vomă şi diaree. Suprasolicitarea tubului digestiv poate provoca de la o banală indigestie sau gastrită până la pancreatită acută. De aceea, consumul de alimente trebuie să fie controlat. Tentaţia de a ne răsfăţa cu delicii culinare este foarte mare, însă orice persoană care vrea să se bucure de sănătate ar trebui să aibă o alimentaţie temperată de sărbători”, spune dr. Alexandrina Constantinescu, medic primar gastroenterolog. Deşi urmările mâncatului în exces în această perioadă sunt cunoscute de majoritatea oamenilor, este surprinzător cum an de an numărul persoanelor care au nevoie de consult de specialitate este, în continuare, la fel de ridicat. De aceea, dr. Alexandrina Constantinescu ne dă câteva sfaturi pe care trebuie să le urmăm pentru o alimentaţie sănătoasă de Sărbători.

5 reguli la masă

  1. Între felurile de mâncare trebuie să existe pauze, în aşa fel încât stomacul să poată digera felul anterior.
  2. Sarmalele grase, caltaboşul, crusta curcanului, ciorba plină de grăsimi, friptura trebuie să fie consumate în cantităţi cât mai mici şi întotdeauna cu legume din abundenţă, salată de crudităţi sau salată de varză.
  3. Deserturile tradiţionale (cozonacul, checul, prăjiturile) trebuie făcute în casă, cu un aport cât mai mic de grăsime precum margarină şi zahăr rafinat.
  4. Hidratarea corectă ajută digestia şi limitează apetitul crescut, aşa că aportul de apă este important.
  5. Pentru ca digestia să fie cât mai uşoară, putem să profităm de luminile spectaculoase şi de târgurile de Crăciun, şi să facem o plimbare de cel puţin o oră alături de familie.

Trucuri simple 

În perioada de Crăciun, ne delectăm cu toate bunătăţile şi există un mare risc să ne îngrăşăm. Este greu să rezistăm la atât de multe tentaţii. Cercetătorii britanici au descoperit însă trucuri simple care ne ajută să nu punem kilograme în plus pe noi în perioada sărbătorilor. 

Scrie ce mănânci

Scriind tot ce mănânci şi ce bei vei deveni conştient de ceea ce mănânci, când mănânci şi de ce mănânci. Vei putea mult mai bine să te controlezi şi să te abţii de la mâncărurile cu calorii multe.

Fă-ţi mereu porţii

Este vital să ne facem porţii bine definite înainte de a începe să mâncăm. Chiar şi alimentele care sunt ”sănătoase” trebuie să fie consumate în cantităţi limitate. 

Hidratează-te

Dacă vei bea apă în cantitatea recomandată, de 2 litri pe zi, nu vei mai avea spaţiu în stomac de prea multă mâncare. Astfel, vei evita să te supraalimentezi în această perioadă.

Nu mai bea vin înainte de sărbători

Vei bea mai mult vin în perioada sărbătorilor. Din această cauză, se recomandă să vă abţineţi cât se poate de mult să consumaţi vin o perioadă mai lungă înainte de Crăciun.

Pentru fiecare sorbitură de vin bea 3 sorbituri de apă

Ţine mereu un pahar plin lângă tine şi soarbe regulat apă toată seara de Crăciun. În mod automat vei bea mai puţin alcool.

Nu te mai uita la emisiuni de gătit 

Dacă vezi perparate sofisticate la televizor o să ţi se facă mereu poftă de mâncare. Aşa că evită să te uiţi la show-uri culinare în perioada Sărbătorilor.

 

 
 
Loading...