Ai o idee genială și vrei să pui bazele unei afaceri, dar nu ai banii necesari ca să demarezi? Ai auzit despre fondurile europene și ai în jur exemple de business-uri care au primit astfel de finanțări pentru început, dar nu știi ce ai de făcut să fii și tu printre norocoși? Deputatul Roxana Mînzatu, membru în Comisia pentru Industrii și Servicii, explică pentru Click! care sunt pașii de urmat.


Start Up Nation România este un program de finanțare adresat persoanelor care au o idee sau o oportunitate de afacere în care cred și au nevoie de finanțare pentru investiția de pornire. Cum putem accesa aceste fonduri și ce avem de făcut pentru a obține punctaj mai mare și pentru a mări șansele de finanțare, explică Roxana Mînzatu, una dintre persoanele care a contribuit, în calitate de deputat, la definirea legii prin care s-a creat acest program de finanțare nerambursabilă.

  • Cine dă banii în Start Up Nation România? Statul?

Da, banii - cei maximum 200.000 lei, echivalentul a 44.000 de euro - provin de la stat. Pentru aceștia firma va trebui să fie înființată după 30 ianuarie 2017 și să angajeze minimum un angajat cu normă întreagă, pe perioadă nedeterminată, post pe care să îl păstreze pentru o perioadă de minimum 2 ani. Antreprenorii care vor avea proiecte aprobate vor lucra direct cu o Oficiul Teritorial pentru IMM-uri din zona lor, dar și cu o instituție bancară care va fi parteneră în acest program și la care vor trebui să-și deschidă cont, după ce li se aprobă proiectul.

  • De ce este nevoie să înființezi o firmă nouă pentru a putea depune proiect pentru Start Up Nation România?

Pentru că programul își propune să încurajeze pe cei aflați la început de drum. Este un program pentru demararea afacerilor și efectul lui se va măsura tocmai prin numărul de firme create, prin numărul de locuri de muncă create de aceste firme. Acesta este rostul programului, să ducă la crearea de noi afaceri.

  • Cei cu firme înființate în anii trecuți ce variante au de finanțare europeană?

Pot să dau un exemplu: cei care vor să își creeze o afacere în mediul rural pot apela la fondurile europene din Programul Național pentru Dezvoltare Rurală (pentru aceasta le recomand site-ul www.afir.info).

  • Există un număr-limită de proiecte care vor primi finanțarea Start Up Nation România? Dacă da, câte?

Da, numărul limită de proiecte există, dar este foarte generos. 10.000 este numărul magic. Sunt bani prevăzuți pentru a acorda un ajutor nerambursabil pentru maximum 10.000 firme. Multe! Sigur, dacă luăm în considerare că de la 1 februarie și până azi în România s-au înființat circa 28.000 firme noi, putem crede că va exista concurență, adică nu va fi doar un proiect pe un loc.

  • Câți bani sunt puși la bătaie în total pentru Start Up Nation România?

Suma disponibilă doar pentru anul 2017 este de 1,7 miliarde de lei. Este un buget extrem de generos care va proveni parțial din bugetul de stat și parțial din fondurile Uniunii Europene.

  • La anul se va relua Start Up Nation România?

Da, programul este gândit pentru perioada programului de guvernare, adică 2017-2020. Deci el este gândit pentru a se derula și în anii următori. Anul acesta urmează să avem prima „ediție”, prima sesiune de finanțare.

„Banii vor putea fi obținuți în maximum trei tranșe”

 

roxana_minzatu_deputat.jpg

roxana minzatu start up nation
Deputatul Roxana Mînzatu a lucrat, în 2015, și ca Secretar de Stat la Ministerul Fondurilor Europene
foto: arhiva personală

 

Programul are numeroase plusuri. În primul rând că este destul de accesibil. Ca o firmă fără bonitate, fără istoric, aflată la început de drum să poată primi câteva zeci de mii de euro nerambursabili este mare lucru. Apoi, faptul că firma nu este obligată să vină cu o contribuție proprie contează! Ajutorul nerambursabil maxim este de 44.000 de euro și aceasta poate acoperi tot ce înseamnă cheltuieli eligibile. În plus, faptul că acești bani pot fi cheltuiți și pentru chiria și utilitățile spațiului unde firma își lansează activitatea sau pentru salariile angajaților este un mare ajutor. La fondurile europene astfel de cheltuieli nu ar fi acceptate. De asemenea, după aprobarea proiectului banii vor putea fi obținuți în maximum trei tranșe, iar majoritatea cheltuielilor se vor putea realiza dintr-un avans primit de la finanțator.

„Afacerea va trebui să funcționeze pe cont propriu, după cheltuirea fondurilor primite”

  • Ce îi sfătuiești pe cei care vor să primească astfel de fonduri?

Să se gândească foarte bine la ceea ce vor de la afacerea vizată. Motivul pentru a porni afacerea proprie nu trebuie să fie faptul că sunt niște fonduri pentru așa ceva, ci oportunitatea de afacere în șansele căreia ei cred. Oamenii trebuie să fie conștienți că afacerea va trebui să funcționeze pe cont propriu, după cheltuirea fondurilor primite. Afacerea va trebui să aibă clienți plătitori, să aducă profit, să susțină locuri de muncă. Cei interesați pot parcurge formularul de plan de afaceri, care este public deja pe siteul www.aippimm.ro. Acesta este un document util, să nu se sperie de el! Este un formular care le pune diverse întrebări și probleme. Răspunzându-le cât mai clar ei pot conștientiza ce va presupune afacerea lor: de exemplu, despre clienți, concurență, despre serviciul sau produsul lor și cum se va vinde, despre resursele umane necesare în firmă și ce va face fiecare, despre dotările necesare și cum se vor folosi de acestea pentru a realiza un produs sau a presta un serviciu etc. Știu că mulți lasă acest document în baza consultantului. Este greșit. Planul de afaceri poate fi harta, mai bine spus traseul firmei către succes. Antreprenorul trebuie să cunoască bine și să respecte acest traseu.

  • Cum găsești un consultant bun pentru întocmirea unor astfel de proiecte?

La fel cum găsești un medic bun, un avocat bun... Cred că oamenii pot să aleagă un consultant dacă pentru el a primit recomandări bune de la foști clienți ai acestuia. Consultantul trebuie să aibă și el o firmă care obligatoriu trebuie să fie autorizată să desfășoare activități de consultanță. Cheltuiala cu consultanța se recuperează din banii proiectului, dar nu mai mult de 8.000 lei fără TVA. Eu recomand celor interesați să facă o vizită și Camerei de Comerț și Industrie local. Acolo vor primi și informații utile despre situația domeniului de activitate în care vor să pornească afacerea lor.

  • Se poate întâmpla ca ideea de afacere să fie deosebită, dar planul făcut să primească un punctaj mic?

E greu să obții un punctaj mic. Mai ales dacă îți dorești cu adevărat să dai viață acelei afaceri. Grila de punctare este foarte facilă și atunci trebuie să faci tot posibilul să obții cât mai multe puncte. Grila aceasta are cinci criterii. La fiecare criteriu trebuie să vezi cum te situezi: poți lua maximum de punctaj, mai puțin, apoi aduni și vezi totalul. Cele cinci criterii mari sunt: domeniul de activitate, numărul de locuri de muncă create, statutul celor care sunt angajați, ponderea cheltuielilor cu echipamentele în valoarea totală a investițiilor, caracterul inovativ al investiției.

  • Cum se poate obține un punctaj maxim?

Profilul proiectului ideal? Îl putem contura, dar să fie clar că nu doar cei cu maximum de punctaj pot depune un proiect, evident că și ceilalți au șansa lor. Dar da, un proiect poate obține cele 100 puncte maximum posibile. Va obține acest punctaj firma care propune o investiție inovatoare în domeniul producției sau IT, care crează două sau mai multe locuri de muncă cu normă întreagă, pe perioadă nedeterminată, care angajează pe aceste posturi persoane care sunt absolvenți după 2012, șomeri sau persoane defavorizate, care va folosi mai mult de jumătate din banii nerambursabili pentru a cumpăra echipamente tehnologice necesare afacerii. La punctaj egal, există și criterii de departajare, primele fiind legate de numărul de locuri de muncă create.

  • Care sunt pașii pe care trebuie să-i urmeze cineva care dorește să acceseze aceste fonduri puse la dispoziție prin programul Start Up Nation România și care este calendarul?

Să încerce să citească ghidul programului, singuri sau cu ajutorul unui consultant. Dar pașii de jos trebuie făcuți cu Ghidul pe masă.

Luarea deciziei de a accesa finanțarea

  1. Să identifice domeniul de afaceri dorit, chiar să identifice codul CAEN pentru a vedea dacă este în lista activităților eligibile, adică acceptate la finanțare.
  2. Să schițeze în ce anume ar consta investiția de pornire. Ce ar vrea să facă cum banii nerambursabili?
  3. Să compare lista lor de cheltuieli cu lista de cheltuieli eligibile din Ghidul programului. Astfel vor ști în ce măsură fondurile primate ajung, dacă e nevoie să mai contribuie și ei cu ceva. Sunt unele cheltuieli pentru care nu vor primi fonduri: TVA, bunurile second-hand sau în leasing, materii prime, avize, autorizații, lucrările de construcții, amenajări, renovări. În schimb, fondurile se vor putea folosi pentru a achiziționa echipamente, utilaje, mobilier, software, realizarea unui site, inclusiv pentru comerț online, cursuri de antreprenoriat, consultanța, achiziționarea de francize, brevete, salarii care nu depășesc venitul mediu brut, chiria și utilitățile pentru spațiul afacerii pentru o durată de maximum 12 luni.
  4. Să parcurgă Grila de evaluare din Ghidul Programului și să estimeze singuri sau cu ajutorul unui consultant punctajul pe care îl pot obține și șansele de a primi finanțarea.

Depunerea online a proiectului

  • „Proiectul” înseamnă un plan de afaceri completat integral, scanarea codului unic de inregistrare al firmei, o scrisoare de solicitare a fondurilor și eventual oferte orientative care justifică valorile trecute în planuri de afaceri pentru investiția vizată.
  • Propriu zis proiectul se va depune online pe siteul www.aippimm.ro în timpul sesiunii care va dura 30 zile calendaristice. Această sesiune va fi anunțată public înainte cu minimum cinci zile înainte de deschidere. Putem estima că aceasta se va deschide la începutul lunii iunie 2017.

Evaluarea proiectului

  • După depunerea proiectului urmează evaluarea în cadrul căreia se transmit întrebări care să clarifice anumite aspect din documentele depuse.
  • Aprobarea sau respingerea proiectului se va primi până la 27 septembrie 2017.

Realizarea efectivă și primirea fondurilor

  • Cei care au primit aprobarea încep realizarea activităților din investiția lor, dar și efectuarea cheltuielilor prevăzute. Această „implementare a proiectului” poate dura maximum un an. Durata este decisă de antreprenor încă de când își scrie planul de afaceri.
  • Pentru fiecare echipament vor trebui să solicite minimum trei oferte și să aleagă cel mai bun echipament pentru ei.
  • Banii nerambursabili vor putea fi obținuți atât prin rambursarea cheltuielilor efectuate din resurse proprii, cât și prin trei tranșe de sume primate în avans, numite cerere de plată, care ulterior se justifică pe baza documentelor.
  • Pentru primirea fondurilor firmele vor transmite anumite documentații și acte justificative și vor fi controlați la sediul afacerii, pentru a se atesta că ceea ce s-a achiziționat cu banii nerambursabili există, e funcțional și corespunde cu ce era scris în planul de afaceri inițial.
  • După primirea banilor și pentru ultima tranșă se încheie, de fapt, implementarea proiectului.
  • Urmează apoi ultima etapă, cei trei ani de monitorizare a afacerii, ani în care firma va transmite anual un raport către Oficiul de IMM-uri și în care vor primi și o vizită de control. În această verificare se urmărește să nu fie înstrăinate bunurile achiziționate, să fie încă funcțională afacerea și să fie păstrate locurile de muncă create pentru minimum doi ani.
 
 
Loading...