«Naşii» din trenuri, şpagă de 35.000.000 €

Ultima actualizare:

    Mita era «spălată» la  chioşcurile din gări
Mita era «spălată» la chioşcurile din gări

200 de controlori, 16 inspectori, 4 directori. Toţi din CFR. Ce au în comun? "Administrează" o avere de 35.000.000 de euro pe an. Bani obţinuţi din şpăgile luate de controlori pe trenurile din România.

Blatiştii de pe trenurile din România bagă zilnic în buzunarele controlorilor aproape 40% din încasările oficiale ale companiei CFR Călători. Afirmaţia şocantă vine chiar de la unul dintre foştii directori ai companiei.

Că aşa stau lucrurile o dovedeşte şi acţiunea de amploare declanşată ieri de procurorii din Braşov, cei care coordonează ancheta. Reţeaua de dare şi luare de mită de la CFR Călători funcţiona în cinci regiuni ale ţării şi a fost condusă de trei revizori de la Regionala Bucureşti, care "spălau" mitele primite de la controlorii de tren prin intermediul chioşcurilor pe care le-au deschis în gări. Piramida mitei începea de la controlorii care luau bani de la călătorii prinşi fără bilet. Conform gândul.info, după ce îşi opreau lor o parte din aceşti bani, dădeau restul primului superior ierarhic, adică şefului de tren.

De aici, mita mergea din mână în mână, ultimii care primeau bani fiind revizorii de specialitate. Banii se dădeau în plicuri, în toaletele trenurilor, iar dacă se întârziau plăţile, şefii filierei făceau presiuni sau treceau la ameninţări. Totodată, ei aveau grijă de oamenii lor, plasându-i pe cele mai bănoase trasee şi anunţându-i când urma un supracontrol.

De altfel, un alt aspect determinat de anchetă este tocmai faptul că revizorii de tren intrau în posesia planurilor de supracontrol. În general, controalele la o anumită regională se făceau de către angajaţi ai altor regionale. Spre exemplu, cei de la Braşov erau controlaţi de angajaţi ai CFR de la Cluj sau Iaşi. Revizorii care au fost identificaţi ca şefi ai reţelei de colectare aveau acces la aceste planuri de control. Ei îi avertizau pe şefii de tren care, la rândul lor, îi avertizau pe controlori că urmează să fie verificaţi într-o anumită perioadă.

În 2009, reporterii Click! au parcurs 1.177 km  în 33 de ore. Ei au mers cu Personalul, Acceleratul şi Rapidul, aşa cum se numeau la vremea respectivă.

Mita era «spălată» la  chioşcurile din gări
Mita era «spălată» la chioşcurile din gări

Mita era spălată de capii reţelei, cei trei revizori din Bucureşti, la chioşcurile deschise pe peroanele gărilor pe numele copiilor şi soţiilor lor. Membrii reţelei veneau la aceste chioşcuri şi cumpărau produse la suprapreţ, "cu parolă", folosind banii din şpăgi.

"După socotelile noastre, pierderile cauzate de călătorii care merg fără bilet sunt în jurul a 35 de milioane de euro pe an, adică aproape 100.000 de euro pe zi", a declarat ieri directorul CFR Călători, Ştefan Roşeanu.

De-a dreptul penibil! Autorităţile se bat azi cu pumnii în piept că au descoperit mafia şpăgilor din tren. În realitate, fenomenul există de când lumea, presa a tras numeroase semnale de alarmă, dar nimeni nu a fost vreodată sancţionat.

În 2009, reporterii Click! au reuşit să străbată nu mai puţin de 1.177 de kilometri cu trenul, bazându-se exclusiv pe şpagă. Cât ne-a costat călătoria? Doar 43 de lei! Pentru ruta Bucureşti - Piteşti - Craiova - Târgu Jiu - Cluj Napoca - Bucureşti, un călător "regulamentar" ar fi trebuit să scoată din buzunare 157 de lei. Îngăduinţa "naşilor" ne-a redus însă cheltuielile la mai puţin de un sfert din valoarea biletelor.

În 33 de ore petrecute pe drum, am încercat „mâna„ controlorilor, atât în trenurile Personale, cât şi în Acceleratele de la acea vreme. Am filmat totul cu camera ascunsă, însă nici unul dintre controlorii şpăgari nu au fost traşi la răspundere.

Aventura a început în trenul Bucureşti Nord - Piteşti, nu oriunde, ci chiar la clasa I. La nici 10 minute de la plecare, controlorii, însoţiţi de inspectorii civili, au dat buzna în compartiment, la vânătoare de contravenienţi. 2 lei! Cu atât am început negocierile, chiar cu "civilii". "Vă bateţi joc de noi? 2 lei până la Piteşti?! Mai scoate 6 lei, dacă nu, asta e, te dai jos la prima", a fost replica controlorilor. După ce ne-am tocmit mai ceva ca la piaţă, civilii s-au mulţumit cu numai 4 lei. „Subţire", având în vedere că biletul ne-ar fi costat 10,9 lei. După o călătorie de mai bine de două ore cu personalul, ne-am continuat traseul, de data aceasta cu Săgeata Albastră, spre Craiova.

Aici, o năşică "scorţoasă" nu s-a lăsat înduplecată fără 10 lei. „Şi eu dau mai departe şi nu mă aleg cu nimic. Biletul este 28,7 lei, cât ai vrea să-ţi iau?". De teama camerelor video din tren, controloarea ne-a invitat în cabina mecanicului, unde s-a desfăşurat "tranzacţia". Spre Târg Jiu, lucrurile au decurs mult mai simplu, ca de altfel întreaga noastră călătorie. De teamă să nu piardă muşteriii, controlorii făceau slalom printre călători şi îndesau banii în buzunare cu ambele mâini. Nici măcar nu ne-au întrebat până unde mergem: au apucat în treacăt bancnotele de un leu şi duşi au fost.

Mita era «spălată» la  chioşcurile din gări
Mita era «spălată» la chioşcurile din gări

Furia controlorilor nu cunoaşte limite dacă sunt călcaţi pe bătături. Reporterul Click! a fost snopit în bătaie într-un compartiment de tren, din pricina articolelor negative la adresa CFR. Controlorii l-au bruscat şi lovit în repetate rânduri, nu singuri, ci cu ajutorul poliţiştilor de la «Transporturi Feroviare». Între o lovitură în zona cefei şi una în abdomen, oamenii nu au uitat să precizeze că ştiu exact cu cine au de-a face: «Să scrii acolo treaba asta. Să-ţi iei certificat de la IML». Deşi incidentul s-a petrecut în faţa a zeci de martori, ancheta poliţiştilor a concluzionat că «reporterul Click! s-a împiedicat şi s-a lovit din greşeală».

Gheorghe Ion (73 de ani): „Am talon de pensionar şi îmi permit să vin odată la câteva zile la tratament, la spital, în Bucureşti. Şpaga ar trebui desfiinţată, că ne aduce numai rău. Naşii care pun mâna pe ban nemuncit ar trebui traşi la răspundere".

Valentin Iorgulescu (45 de ani): „Nu e corect să iei şpagă, dar nu amărâţii de naşi sunt vinovaţi. Ar trebui să înceapă cu arestările de la şefii ăia mari. „Peştele de la cap se împute", spune o vorbă din bătrâni. La puşcărie cu mafioţii!"

Nicu CernEA (49 de ani): „Fac des naveta la Gălăteni. Înainte, mergeam cu naşu: 4 lei - 5 lei, în funcţie de naş şi de civilii pe care îi prindeam. Dar se făceau ai naibii câteodată şi îmi mai dădeau şi amendă. Aşa am decis să iau abonament, să scap de ei".

Alexandru P. (27 de ani): „Naşii ar trebui lăsaţi în pace. Sunt mulţi oameni amărâţi care nu au bani de bilete. Din puţinul lor, mănâncă şi Naşu ceva şi toată lumea e mulţumită. Eu merg la Târgovişte cu Naşu. Nu are sens să iei bilet când mergi la ţară".

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
Mitsuko Tottori Japan Airlines FOTO EPA EFE jpg
image
image
image
image
image
image
Tokyo FOTO Shutterstock
euro valuta bani pixabay jpg
batrana flori getty jpeg
supa oase1 jpg
pod pixabay jpg
piatra neamt jpg
4325ad6e 8121 4bcc a4cc efe2d686fa2c jpeg
smoothie ovaz1 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net