A apărut în 2007, şi-a schimbat numele de cinci ori, s-a scumpit, apoi s-a ieftinit, a fost suspendată şi a reintrat în vigoare. Taxa auto va fi din nou modificată şi „rebotezată" în timbru de mediu. Click! îţi prezintă formula de calcul pentru ca cei care vor să cumpere o maşină pentru care nu s-a plătit taxa de poluare să ştie ce cheltuieli suplimentare vor avea de făcut.


Noua reglementare, supusă de ieri dezbaterii publice pe pagina de internet a Ministerului Mediului, prevede obligaţia plăţii unui timbur de mediu pentru orice autovehicul pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă specială conform Legii nr.571/2003 indiferent de denumirea ulterioară.

Deci vor plăti această taxă, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate după intrarea în vigoare a ordonanţei, cumpărătorii maşinilor înmatriculate în România înainte de 2007, cei care achiziţionează o maşină nouă sau adusă din străinătate. Mai mult, de noua reglementare nu scapă nici cei care au câştigat în instanţă restituirea sau înmatricularea fără plata taxei de poluare în vigoare în ultimii ani.

Modalitatea de calcul cuprinde două formule diferite.

Formula 1

Se foloseşte pentru maşinile cu norma de poluare Euro5, Euro4 şi Euro3. În acest caz, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon, CO2, prevăzute în Tabelul1, şi a cotei de reducere a trimbrului de mediu în funcţie de vechime, prevăzută în coloana nr. 2 din Tabelul 2. Formula este următoarea:

Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100

A = valoarea emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menţionate in Cartea de Identitate a Vehiculului.

B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro, prevăzută în Tabelul nr. 1.

C = cota de reducere a timbrului în funcţie de vechime prevăzută în coloana nr. 2 din Tabelul nr 2.

De exemplu, pentru un Volkswagen Golf, fabricat în luna mai 2005, cu un motor de 1.595 cmc, Euro 4 şi 176 g/km CO2, calculul se face după formula: [(A x B x(100 - C)]/100

Aici, A reprezintă emisiile de CO2 date de producător, adică 176 g/km, iar B taxa aferentă emisiilor poluante din Tabelul 1 la norma de poluare Euro 4, adică cea cuprinsă între 171 şi 185 g/km, în dreptul coloanei capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc - 9,86. C este cota de reducere în funcţie de vechime. Pentru această maşină veche de aproape 8 ani se alege 7-8 ani inclusiv, adică 55. Astfel calculul devine [176 x 9,86 x (100 - 55)]/100, iar suma rezultată, 780,91 de euro, reprezintă taxa care va trebui plătită.

Formula 2

Se aplică pentru maşinile cu norma de poluare Euro 2, Euro 1 şi non-Euro. În acest caz, unde nu se specifică valoarea emisiilor de dioxid de carbon, CO2, calculul se face după formula:

Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100

C = cota de reducere a timbrului prevăzuta în coloana nr. 2 din Tabelul nr 2.

D = cilindreea - capacitatea cilindrica.

E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din Tabelul nr. 3;

De exemplu, pentru o Dacia de 1.300 cmc, fabricată în 1990, cu norma de poluare non-Euro, calculul se face după formula [E x D x (100 -C)]/100

Aici, E reprezintă timbrul de mediu din coloana nr. 3 din Tabelul nr. 3, în dreptul capacităţii cilindrice 1.201-1.400, adică 2,60. D este capacitatea cilindrică, adică 1.300 cmc iar C este cota de reducere în funcţie de vechime din coloana nr.2 din Tabelul nr.2. Pentru această maşină veche de 22 de ani se alege "peste 15 ani" şi rezultă C este 90.

Astfel calculul devine [2,60 x 1.300 x (100 - 90)]/100, iar suma rezultată, 338 de euro, reprezintă taxa care va trebui plătită.

CLIIMA20130124_0144_1.jpg

De noua reglementare nu scapă nici cei care au câştigat în instanţă restituirea sau înmatricularea fără plata taxei de poluare în vigoare în ultimii ani.

CLIIMA20130124_0145_1.jpg

De noua reglementare nu scapă nici cei care au câştigat în instanţă restituirea sau înmatricularea fără plata taxei de poluare în vigoare în ultimii ani.

CLIIMA20130124_0146_1.jpg

De noua reglementare nu scapă nici cei care au câştigat în instanţă restituirea sau înmatricularea fără plata taxei de poluare în vigoare în ultimii ani.

 
 
Loading...
Citeste tot despre: