Iarna este anotimpul în care se testează la maximum capacitatea noastră de apărare şi de răspuns la bolile cu specific de sezon.


De aceea, pentru a ne proteja sănătatea în sezonul rece, trebuie să respectăm o serie de reguli necesare, să înţelegem care sunt factorii de risc şi să ne dezvoltăm o bună imunitate.

Dacă suntem nevoiţi să ne expunem la frig, atunci se recomandă îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvate şi evitarea expunerii prelungite a mâinilor şi picioarelor la temperaturi scăzute. 

O bună imunitate se dobândeşte printr-un aport de alimente imunoprotectoare, alături de câteva alte reguli de bază: odihnă corespunzătoare, igienă corectă, lipsa expunerii la noxe (fumatul activ sau pasiv), evitarea tratamentelor agresive şi repetate cu antibiotice, mişcare cât mai multă în aer liber şi evitarea spaţiilor închise şi a sedentarismului prelungit. 

Este important ca în sezonul rece să se aleagă alimente cu valoare nutritivă mare: proteine de bună calitate (carne albă slabă, peşte şi derivate, ouă, lactate şi brânzeturi cu aport mediu de grăsime, boabele de soia, leguminoasele, ciupercile, fructe oleaginoase); alimente cu glucide integrale, nerafinate care dau un aport energetic de durată (pâine integrală sau cu seminţe, cereale, mămăligă, paste din făină integrală, orez brun, legume şi leguminoase cu amidon, hrişcă, cuş-cuş, mei, quinoa), grăsimi naturale cardio-protectoare din uleiuri vegetale (măsline, cânepă, struguri, rapiţă, porumb, floarea-soarelui etc) şi oleaginoase crude (nuci, alune, migdale, caju, fistic). 

Multe fructe şi legume cât mai crude, nepregătite termic sau chimic, ca surse de vitamine, minerale şi fibre; iaurt, chefir, usturoi şi ceapă, ciupercile, care au capacitatea de a creşte producţia de anticorpi în organism, supa de pui, un aliment minune în tratarea răcelilor şi grăbirea vindecării prin aminoacidul cisteină”, subliniază dr. Luminiţa Florea, medic specialist diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice. 

Loading...